Renault Megane i to na pierwszym planie – to nie zdarza się często na zdjęciach zapowiadających testy porównawcze w prasie motoryzacyjnej ukazującej się w naszym kraju. Tym razem najnowszy francuski kompakt rzeczywiście jest na czele – ciekawe, jak będzie w wynikach porównania. Ale nie myślcie, że AUTO ŚWIAT uznał to za najważniejsze zdjęcie okładki aktualnego numeru – tu rządzi oczywiście coś niemieckiego, tym razem BMW, podobno rewolucyjne. Być może tak jest, ale kasy za takie auto trzeba będzie zostawić u dealera mnóstwo.
AUTO ŚWIAT nr 15 (1067) z 11.IV.2016
Wydawca: Ringier Axel Springer Polska Sp. z o.o.
Stron: 52 (z okładką)
Cena: 2,50 zł
Koszt 1 strony: ponad 4,8 grosza
Warto kupić? Raczej tak
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, Peugeot, Renault, Dacia
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: C4, C4 Picasso, 106, 2008, 308, Clio, Megane
Dopiero 12. strona przynosi jakąkolwiek wzmiankę na temat francuskiej motoryzacji. Znajdziecie tam podstawy cennika Peugeota 2008 po liftingu. Tym razem AUTO ŚWIAT nie zwlekał z podaniem tej informacji – my opublikowaliśmy ją ledwie tydzień wcześniej, a wiadomo, że cykl wydawniczy prasy kolorowej trochę jednak trwa.
No a potem jest już porównanie Renault Megane z niemiecko-azjatycką konkurencją – Fordem Focusem, Hondą Civic, Hyundaiem i30 oraz Oplem Astrą. Wszystkie testowane modele miały silniki wysokoprężne o mocy z przedziału 120-136 KM i kosztują w Polsce (acz test przeprowadzili Niemcy z „Auto Bilda”) od 83.100 zł do 93.000 zł.
Porównanie opublikowano na stronach 16-21 i już, już myślałem, że stał się cud i Meganka wygrała, ale nie – to była zmyła spowodowana kolejnością opisu, alfabetyczną. Niestety już wstęp jest niezbyt przychylny francuskiemu kompaktowi, bo zdaje się sugerować, że to wieczny zawodnik drugiego planu. Ale już w opisie konkretnego modelu Megane okazało się mistrzem stylistyki, zarówno na zewnątrz, jak i w środku. Pochwalono wiele, ale już dotykowy ekran uznano za kontrowersyjne rozwiązanie. Stwierdzono też, że z tyłu jest ciasno.
Dobre noty zebrał 130-konny silnik 1.6 dCi Energy, nieźle oceniono także układ kierowniczy, przy którym pojawił się jednakże zarzut pewnej sztuczności. Bardzo dobre oceny zebrał komfort oferowany przez zawieszenie.
Ostatecznie Megane uległo tylko Astrze, której przyznano aż 460 punktów. Renault uzyskało 443 pokonując kolejno Hyundaia (436), Forda (433) i Hondę (431).
Początek testu długodystansowego Peugeota 308 1.2 PureTech 130 zaanonsowano na stronach 22-23. To wersja silnikowa chętnie wybierana przez klientów, bo zapewnia dobre osiągi przy rozsądnym gospodarowaniu paliwem. Tak przy okazji – byłem akurat pod salonem Peugeota na Krakowskiej w Warszawie, gdy AUTO ŚWIAT przygotowywał materiał foto i video związany z 308-ką.
Redakcja wybrała do testu wersję Style, dobrze wyposażoną i mającą rozsądną cenę, choć trochę na te koszty pomarudzili. Zerknąłem, ile trzeba zapłacić za najtańszego pięciodrzwiowego Golfa ze 125-konnym silnikiem benzynowym i okazuje się, że to wartość 77.530 zł (wersja Comfortline). Peugeot taki, jak w teście (bez lakieru metalic i bez nawigacji, które jednak na pokładzie są) wyceniany jest na 77.600 zł. Tyle, że Golf Comfortline nie ma w standardzie automatycznej klimatyzacji, czujników parkowania, sportowych foteli ani radia. O dużym dotykowym wyświetlaczu nawet nie wspominając ;-) Peugeot nie jest więc jakiś specjalnie drogi, jak się okazuje, przynajmniej w odniesieniu do „wzorca segmentu” ;-)
Na szczęście gdzieś tam w tekście przyznano, że faktycznie konkurencja wcale nie jest specjalnie tańsza – pokazano ceny Forda Focusa, Opla Astry, Renault Megane i Volkswagena Golfa. Najtaniej wychodzi Meganka.
Wstępna nota przyznana francuskiemu kompaktowi, to 4,5 gwiazdki, a więc jest szansa na całkiem rzetelne podejście. Będziemy to oczywiście śledzić w miarę, jak pojawiać się będą kolejne publikacje.
Test Citroëna Grand C4 Picasso znajdziecie na stronach 26-27. I naprawdę warto tam zajrzeć, bo nieczęsto zdarza się, by AUTO ŚWIAT przyznał samochodowi znad Sekwany maksymalną liczbę pięciu gwiazdek! Tym razem tak się stało, ale mnie akurat zdziwiłby każdy inny wynik w obiektywnym piśmie. Tyle, że AUTO ŚWIAT obiektywizmem z reguły nie grzeszy i notą jestem zaskoczony. Acz bardzo miło!
Do testu zaproszono dwóch czytelników tygodnika. Obaj byli zachwyceni funkcjonalnością, komfortem, przestronnością, jakością wykonania i oszczędnością 2-litrowego diesla BlueHDi. Przypadła im do gustu także niebanalna stylistyka samochodu. Spodobało się też znakomite przeszklenie i bogate wyposażenie (wersja Exclusive faktycznie rozpieszcza). To praktycznie takie samo auto, które ja testowałem pod koniec ubiegłego roku.
O tym, czego można się dowiedzieć o samochodzie w ASO (wspomniano też Citroëna, Peugeota, Renault i Dacię), a czego z VIN-u, dowiecie się z artykułu opublikowanego na stronach 28-31.
Peugeota 106 można dostrzec na zdjęciu zamieszczonym na stronie 32.
O tym, ile może kosztować naprawa związana z panewkami wału korbowego w silniku 1.5 dCi traktuje porada zamieszczona na stronie 34.
Renault Clio II wymieniono wśród rywali prezentowanego w dziale Z drugiej ręki Seata Ibizy III.
I to już wszystko, co o francuskich samochodach napisano w aktualnym numerze tygodnika AUTO ŚWIAT.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: Auto Świat
Najnowsze komentarze