MOTOR w tym tygodniu ukazał się w numerze podwójnym, więc nie musimy się spieszyć z jego przeglądem, ale na AUTO ŚWIAT czas już nadszedł. I choć na okładce dominuje samochód niemiecki (BMW), to można na niej dostrzec także Citroëna C3 i Peugeota 308 SW, choć ten drugi został przysłonięty przez dwóch z trzech konkurentów, z jakimi przyszło mu się zmierzyć w teście porównawczym.
AUTO ŚWIAT nr 20 (1071) z 16.V.2016
Wydawca: Ringier Axel Springer Polska Sp. z o.o.
Stron: 52 (z okładką)
Cena: 2,50 zł
Koszt 1 strony: ponad 4,8 grosza
Warto kupić? Raczej tak
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, DS, Peugeot, Renault
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: C3, C3 Picasso, C4, C4 Picasso, C15, DS3, Pluriel, 107, 108, 208, 2008, 308, 5008, Talisman
Na pierwszą wzmianka o francuskich samochodach AUTO ŚWIAT każe nam czekać do strony 10. Prezentuje tam przedruk z niemieckiego AUTO BILDA poświęcony Renault Talismanowi w wersji Grandtour. Polska premiera prasowa tego modelu przewidziana jest na 7. czerwca i oczywiście się na nią wybieramy, ale tymczasem musi nam wystarczyć to, co o tym samochodzie napisał AUTO ŚWIAT. Doceniono stylistykę samochodu, ale zaraz skontrowano tę pochwałę lekką krytyką pojemności bagażnika. Który wcale w standardzie by nie urósł, gdyby tylna szyba schodziła pionowo w dół – wzrosłaby jedynie jego pojemność przy ładowaniu „po dach”, a i to pewnie wcale nie radykalnie. Standardowo Talisman Grandtour mieści 572 litry, a po złożeniu kanapy aż 1.681 litrów –to powinno zadowolić wielu klientów, w tym także – mam nadzieję – jednego z moich kolegów, który poważnie się nad takim samochodem zastanawia. I mam nadzieję, że przesiądzie się na niego z obecnie używanego kombi niemieckiej produkcji ;-)
Tradycyjnie dla Renault podłoga nie jest całkowicie płaska po złożeniu kanapy, ale to oznacza, że nie ograniczano pojemności kufra podnosząc jego podłogę, lecz poprowadzono ją maksymalnie nisko, jak to się tylko dało ;-) Poza tym Francuzi najwyraźniej wychodzą z założenie, że jeśli chce się przewieźć pralkę, to nie trzeba do tego wykorzystywać własnego auta, ale można skorzystać z dostawy oferowanej przez elektromarket ;-)
Zauważono, że testowany egzemplarz wyposażony był w opcję 4Control, która dzięki skrętnym czterem kołom pozwala o wiele sprawniej manewrować. Szkoda, że zauważono jedynie tę funkcjonalność, a nie zauważono dobrego prowadzenia w szybko pokonywanych łukach. No ale to byłaby kolejna pochwała, a przecież nie wypadało dać „francuzowi” więcej, niż cztery gwiazdki…
Podobnie przy ocenie zespołu napędowego – cóż z tego, że 160-konny diesel został uznany za silnik oszczędny i wydajny, gdy zaraz skrytykowano rzekomo wolną dwusprzęgłową skrzynię biegów. Pytam – kto w normalnym użytkowaniu zauważy, a jeśli nawet, to komu będzie to sprawiało znaczącą różnicę, czy skrzynia zmienia bieg w 0,1 sekundy, czy 0,3 sekundy? Dane liczbowe sobie wymyśliłem. Przecież takie czasy w normalnym użytkowaniu nie mają najmniejszego znaczenia!!! Nie dajmy się zwariować. Takie bzdury uwypukla się po to, by zdyskredytować określonych rywali i tyle.
O tym, że Nissan kupuje część akcji Mitsubishi wspomniano na stronie 15. Pisaliśmy o tym i my z uwagi na to, że Nissan pozostaje od kilkunastu lat w niezwykle udanym Aliansie z Renault. Globalizacja…
Na tej samej stronie wspomniano Citroëna C4 proponując czytelnikom zajrzenie na stronę internetową tygodnika, gdzie znajdą zapisy video porównujące francuski kompakt z konkurencją.
I znów nie stworzył tego AUTO ŚWIAT (przynajmniej jeśli chodzi o sam test, a nie oceny końcowe), ale AUTO BILD. Porównawczy test czterech kompaktowych kombi znajdziecie na stronach 16-21. Peugeot 308 SW stanął w szranki z Kią cee’d SW, Oplem Astrą Sports Tourerem i Seatem Leonem. Jak myślicie – kto wygrał?
Pytanie jest z gatunku retorycznych. Dobrze, że w porównaniu wzięła udział Kia, która miała najwyższą cenę bazową, choć po doposażeniu okazała się drugim najtańszym samochodem w stawce. To dzięki jej obecności Peugeot nie okazał się najsłabszym rywalem, chwalmy więc koreańską markę ;-) Wygrał oczywiście Seat, choć jest najdroższy po doposażeniu (ocena punktowana), ale że pochodzi z koncernu VAG, to trudno, żeby cena miała mu przeszkodzić. Wiadomo nie od dziś, że ten koncern produkuje drogie samochody. Normalni ludzie wiedzą też jednak, że wcale nie jest to synonimem jakości.
I może nawet jakoś bym przebolał przegraną Peugeota z Oplem i Seatem, może bym się z tym jakoś pogodził przez podcinania sobie żył. Ale słuchajcie – w momencie, kiedy 308 SW otrzymało 440 punktów, Kia 435, a Seat aż 486, to zastanawiam się, czy to nie jest już po prostu jazda po bandzie by ratować wizerunek koncernu posługującego się oszustwem? Opla „wyceniono” na 474 oczka, co oznacza, że niemieckie auta zmiażdżyły konkurencję. Nie wierzę jednak, by Seat był taki cudowny, taki doskonały, by zebrać o ponad 10% punktów więcej od Peugeota!
Jakie zarzuty AUTO ŚWIAT skierował pod adresem 308-ki? Jest ich wcale niemało. Po pierwsze – nadzwyczaj mała kierownica. Pamiętam, ze kiedyś niewielkimi kierownicami motogazetki się zachwycały. Po drugie – fakt, iż na zegary spogląda się ponad wieńcem kierownicy. Po trzecie – obrotomierz kręcący się w przeciwną stronę, niż prędkościomierz. Po czwarte – dotykowy ekran działa „opornie”. Po piąte – fotele „nie pasują zbyt dobrze”. Do czego? Nie wiem – nie wyjaśniono. Po szóste – silnik „nie kręci się tak gładko jak jednostka Seata”. Po siódme – „mechanizm zmiany biegów powinien pracować z większą precyzją i czuciem”. Aż dziwne, że nie pojawiło się magiczne słowo „haczy” ;-) Po ósme – na kanapie jest „zaskakująco mało miejsca”. A to zarzuty z paru tylko zdań wypisanych przy samym modelu. A gdzie reszta? W tabelce z punktami Peugeotowi dostało się za przestronność z tyłu, za fotele, za pozycję kierowcy, za ergonomię, za skrzynię biegów, elastyczność silnika, komfort jazdy, za skuteczność hamulców, utratę wartości, wyposażenie wpływające na komfort, gwarancję, przeglądy i przede wszystkim za wyposażenie wpływające na bezpieczeństwo – tu AUTO ŚWIAT dał Seatowi o aż 12 oczek więcej, niż Peugeotowi. Dlaczego?
Praktycznie tylko z uwagi na poduszkę powietrzną chroniącą kolana i LED-owe reflektory, no może jeszcze za światła przeciwmgłowe. Inne elementy mogące poprawić bezpieczeństwo są oferowane w Seacie za dopłatą, podobnie zresztą, jak i u rywali, przy czym nie ma tak, że któreś auto ma wszystkie elementy seryjnie. Uważam więc, że nota Seata jest mocno naciągana, nie tylko zresztą w kwestii tego wyposażenia.
Strona 24. przynosi kolejne auto francuskie. Tym razem jest to test Peugeota 2008 1.2 PureTech 110 z automatyczną skrzynią biegów. Auto zostało ocenione na cztery gwiazdki, a Redaktor Borkowski pochwalił trzycylindrowy silnik PSA oferowany przez Peugeota w całej gamie modeli. AUTO ŚWIAT wspomniał o dwóch (poza testowanym) – 208 i 5008. Auto docenił także 350-litrowy bagażnik. Spodobała się też klasyczna sześciobiegowa automatyczna skrzynia, która wymaga dopłaty w wysokości 5 tys. zł. Jeśli chodzi o koszty, to skrytykowano cenę – auto takie, jak w teście (bogata wersja Allure), kosztuje nieco ponad 80.000 zł. Za to spodobały się właściwości jezdne 2008-ki i oferowany komfort, choć zawieszenie jest dość sztywne.
AUTO ŚWIAT w artykule „Jaki rodzaj napędu wybrać?” (strony 28-31) napisał, że „Ekologia” popsuła diesle. Filtry cząstek stałych to zmora właścicieli kilkuletnich ropniaków. Cóż – nie mogę się z tym zgodzić! Gdyby nie normy czystości spalin, zwłaszcza te dotyczące diesli, żylibyśmy w powietrzu, w którym fruwałaby masa zanieczyszczeń. W Polsce i tak fruwają, bo Polacy kochają diesle, zwłaszcza niemieckie, a te – zwłaszcza w najpopularniejszych w naszym kraju konstrukcjach koncernu VAG – truły mocno, zaś producent nie potrafił/nie chciał sobie z tym poradzić i stosował oszukańcze metody. To jednak dla pisma takiego, jak AUTO ŚWIAT, żaden problem, jak widać. Zamiast edukować podobnie, jak w aktualnym numerze, uczyć wyboru właściwego silnika, chwalili syfiące jednostki TDI. Powinni na dobrą sprawę odpowiadać w aferze spalinowej wraz z Volkswagenem. Tylko czy Volkswagen w Polsce poniesie jakąś odpowiedzialność? Nie sądzę. Czytuję czasem, jakoby ogłosił akcję naprawczą, ale jakoś UOKiK o tym nie informuje. Gdzie jest polski rząd, gdzie są polskie urzędy? Volkswagen robi, co chce, a nikt ich w tym posranym kraju nie potrafi/nie chce postawić przed wymiarem sprawiedliwości! A my wdychamy spaliny generowane przez silniki niespełniające norm, które spełniać miały, i udajemy, że wszystko jest cacy.
Pod owym artykułem zamieszczono ceny ofertowe kilku modeli aut, ale nie ma wśród nich żadnego francuskiego. To zwyczajowy obiektywizm tygodnika AUTO ŚWIAT.
Citroëna Grand C4 Picasso można dostrzec na zdjęciu zamieszczonym na stronie 35.
Citroën C3 II generacji, to fajny samochód. Nawet AUTO ŚWIAT już w tytule testu auta Z drugiej ręki zauważa, że ten Citroën jest Stylowy, tani i dość trwały. Z artykułu tego dowiecie się, że C3 ma niezłe walory użytkowe, atrakcyjny wygląd, a do tego niskie ceny na rynku wtórnym. Cały materiał znajdziecie na stronach 38-41.
AUTO ŚWIAT pochwalił zabezpieczenie antykorozyjne Citroëna C3, jego zwrotność, imponujące przeszklenie kabiny (zwłaszcza z szybą Zenith®), dobre, odporne na upływ czasu materiały wykończeniowe, świetne jak na tę klasę wyciszenie wnętrza, duży bagażnik (300 litrów), a także dobre wyposażenie wielu egzemplarzy.
Rzetelnie opisano jednostki napędowe, nie przyczepiano się do nieznaczących detali – cały artykuł jest naprawdę dobrze napisany i jeśli ktoś rozgląda się za C3 II lub C3 Picasso, spokojnie może się o ten materiał oprzeć w zdobyciu wiedzy na temat tych modeli. Miejskiego Citroëna oceniona na cztery gwiazdki w pięciogwiazdkowej skali.
W tekście wspomniano też inne modele – C1, Pluriela, C3 Picasso, DS3 i C4, a także Peugeoty 107 i 108 oraz markę DS.
Citroena C-15 przypomniano w Newsach sprzed 20 lat na stronie 49.
Peugeota i jego młynki do pieprzu (czemu tylko do pieprzu?) wspomniano na stronie 50. w notatce zatytułowanej Lepsze Land Rovery.
I to już wszystko, co o francuskich samochodach napisano w aktualnym numerze tygodnika AUTO ŚWIAT.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: Auto Świat
Najnowsze komentarze