Wczoraj rozpoczął się Salon Samochodowy w Paryżu. Wróciłem stamtąd w nocy i odsypiam, ale żebyście mieli co czytać, publikujemy przygotowany wcześniej kolejny przegląd prasy. Dziś czas na AUTO ŚWIAT, który na okładce kompletnie zignorował francuską motoryzację.
AUTO ŚWIAT nr 40 (1191) z 27.VIII.2018
Wydawca: Ringier Axel Springer Polska Sp. z o.o.
Stron: 52 (z okładką) + 16 (dodatek specjalny „Auta używane”)
Cena: 3,50 zł
Koszt 1 strony: ponad 5,1 grosza (licząc z dodatkiem)
Warto kupić? Niekoniecznie
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, DS Automobiles, Peugeot, Renault, Dacia
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: C1, C4 Cactus, C5, Xsara Picasso, 3 Crossback, 208, 2008, 308, 3008, 407, 508, 5008, Captur, Kadjar, Laguna, Megane, Lodgy, Sandero
Na paryskich targach zabrakło wielu ważnych producentów. Oczywiście Francuzi są. O PSA wspomina we „wstępniaku” Redaktor Sewastianowicz. Ale Opla już ma nie być. Targi w swojej formule chyba powoli się już na Starym Kontynencie kończą. Cóż – będziemy pewnie więcej latać do Chin i innych krajów, w których samochodów sprzedaje się bardzo dużo.
Pierwszy materiał poświęcony samochodom francuskim powstał we współpracy z Peugeotem. Jest więc w jakimś sensie reklamą. Poświęcono go nowatorskiemu i-Cockpitowi i opublikowano na stronach 8-9. Wspomniano tam Peugeoty 208, 2008, 308, 3008 i 5008, ale zilustrowano przede wszystkim zdjęciami Nowego 508.
Na stronie 17. znalazł się krótki artykuł poświęcony kolejnemu samochodowi z Francji. To DS 3 Crossback, który wczoraj w Paryżu miał oficjalną światową premierę dla publiczności. Na razie tej z branży, a od jutra dla szerokiej ;-) W tekście wspomniano też inne modele Grupy PSA – Citroëna C4 Cactusa i Peugeota 2008. Ogólnie materiał jest całkiem pozytywnie nastawiony do omawianego modelu.
O nowej serii specjalnej w gamie Dacii, Connected by Orange, wspomniano na stronie 18. Auta można sfinansować w najmie długoterminowym – już od 604 zł.
DS 3 Crossbacka wspomniano ponownie na stronie 19. wymieniając go wśród najciekawszych premier paryskiego salonu.
A ciut niżej wspomniano o Renault Megane SL 120 – samochodzie powstałym z okazji 120. rocznicy powstania marki Renault. Taką Megankę, dobrze wyposażoną! – można mieć już za 69.990 zł. Dostępne są cztery kolory, w tym trzy składające się na francuską flagę.
Krótki test Renault Kadjara AUTO ŚWIAT zamieścił na stronie 27. Auto napędzane było silnikiem wysokoprężnym o mocy 130 KM współpracującym z bezstopniową przekładnią X-Tronic. Okazuje się to dobrym rozwiązaniem, ale z jakiegoś powodu już na wstępie napisano, że przekładnia CVT specyficznie pracuje – po mocniejszym wciśnięciu pedału gazu silnik zaczyna głośno (i jednostajnie) wyć, a Kadjar przyspiesza, jakby chciał, a nie mógł. Tylko że potem napisano, że tak nie jest! Może chcieli napisać nie Kadjar, tylko samochód, opisując wiele przypadków aut z przekładniami bezstopniowymi. Skrzynia X-Tronic pracuje bowiem nader kulturalnie i nie wyje! AUTO ŚWIAT narzeka też, że Kadjar z taką skrzynią nie jest dostępny z napędem na cztery koła. A z drugiej strony czy cena na poziomie 116.500 zł – 121.500 zł jest w przypadku takiego samochodu naprawdę taka wygórowana? Pozbawiona stylu Škoda Karoq ze 115-konnym dieslem i skrzynią DSG (bezstopniowej nie ma) kosztuje od 107.400 zł w bazowej wersji Ambition i od 115.000 zł w bogatszej Style. A i to będą to samochody z oferty dealerskiej – do produkcji zamówić ich nie można. Najwyraźniej wciąż mają problem z WLTP…
Tiguan u Volkswagena w ogóle startuje poziomu 97.790 zł (acz są pewne promocje). Wersja napędzana 115-konnym dieslem na przednią oś kosztuje minimum 106.590 zł (minus rabat, a ten może być spory, nawet -12.000 zł) do 122.290 zł (minus wspomniany rabat), ale mowa o aucie z manualną skrzynią. Z dieslem przekładnia DSG jest dostępna tylko w mocniejszym, 150-konnym wariancie. I wówczas ceny startują z poziomu 136.590 zł (bez rabatu). W bogatszych wersjach zaczynają się od 140.090 zł. I też chodzi tylko o auta już zarejestrowane na dealerów. Ale AUTO ŚWIAT uważa, że to Kadjar jest drogi…
Na stronach 36-38 AUTO ŚWIAT szuka najlepszego holownika. W poszczególnych segmentach porównano masy przyczep hamowanych i bez hamulców, jakie mogą ciągnąc wybrane auta. W porównaniu pojawiły się Dacia Sandero i Peugeot 3008. Škodę Octavię wrzucono do klasy średniej i jakichże SUV-ów. Żałosna promocja. Wspomniano też Citroëna C1, który przyczepy ciągnąć nie może.
Citroëna Xsarę Picasso można dostrzec na zdjęciu zamieszczonym na stronie 44. Renault Megane – na następnej stronie, ale w ramach tego samego artykułu poświęconego parkowaniu.
W dodatku „Auta Używane” tematem przewodnim są najlepsze silniki wysokoprężne ostatnich lat. Jeśli chodzi o te francuskie, to polecają motory 1.6 HDi i 2.0 HDi od PSA oraz 1.5 dCi, 1.6 dCi oraz 2.0 dCi od Renault. Pokazano (lub wspomniano) Peugeota 2008 i 407 oraz Renault Captura, Lagunę i Dacię Lodgy. A także parę Nissanów.
Z kolei Citroëna C5 i pierwszą generację Peugeota 5008 pokazano w artykule traktującym o różnych rodzajach wtrysków w silnikach benzynowych. Wspomniano tam też markę Renault.
I to już wszystko, co o francuskich samochodach napisano w aktualnym numerze tygodnika AUTO ŚWIAT.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: Auto Świat
Najnowsze komentarze