Za parę dni Święta, więc nie wiem, czy będziecie mieli czas na lekturę stronniczego przeglądu prasy, ale może chwilę na to znajdziecie. Czas na podwójny numer tygodnika AUTO ŚWIAT. Ostatni datowany na rok 2018. Ale w Sylwestra powinno się ukazać pierwsze wydanie przyszłoroczne. Tymczasem pochylmy się na tym podwójnym, wzbogaconym o dodatek „Auto używane”.

 

AUTO ŚWIAT nr 51-52 (1202) z 17.XII.2018
Wydawca: Ringier Axel Springer Polska Sp. z o.o.
Stron: 60 (z okładką) + 16 (dodatek „Auta używane”)
Cena: 3,99 zł
Koszt 1 strony: 5,25 grosza
Warto kupić? Niekoniecznie
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, Peugeot, Renault, Dacia
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: Berlingo, C1, C3, C3 Picasso, C4, C4 Aircross, C4 Picasso, CX, DS, Xsara Picasso, 107, 108, 206, 207, 208, 2008, 307, 308, Captur, Clio, Kadjar, Kangoo, Megane, Modus, Scenic, Twingo, Zoe, Dokker, Duster, Lodgy, Logan, Sandero

 

W stosunku do ubiegłorocznego wydania z analogicznego czasu AUTO ŚWIAT zdrożał o złotówkę, ale i zmniejszył swoją objętość o 8 stron. Doliczając jednak dodatek otrzymujemy o 8 stron więcej, niż rok temu. Za to na okładce nie ma ani jednego samochodu francuskiej marki – dominuje koncern VAG. Ma pięć aut na dziewięć pokazanych. No chyba, że doliczymy jeszcze Lamborghini, którego fragment widać, to wtedy będzie to sześć na dziesięć. Rok temu na okładce pojawił się DS 7 Crossback, czy Dacia Duster, a nawet malutka fotka Renault Captura. Teraz kompletna posucha.

AUTO ŚWIAT materiał poświęcony najciekawszym premierom 2019 roku zaczyna od… najnudniejszych premier 2019 roku ;-) Pokazuje ósme wcielenie Volkswagena Golfa, Škodę Scala i Audi A3 Sportbacka. Dopiero na stronie 12. znajduje miejsce dla wzmianki o drugiej generacji Renault Zoe oraz o nowym Capturze (przy okazji wspominając o Clio). Ciekawe (to tak przy okazji), jak Polacy zareagują na Škodę Kibuq. Czy naród przewrażliwiony na punkcie wszystkiego, co żydowskie, nie znajdzie analogii do kibucu i nie zbojkotuje małego SUV-a, zapowiadanego nota bene od paru już lat.

Dopiero na stronie 18. wspomniano o nowej Corsie, która powstaje już w ramach Grupy PSA.

Na stronach 20-21 AUTO ŚWIAT zamieścił wrażenia z jazd odświeżonym Kadjarem. Ten kompaktowy SUV Renault uzyskał 4,5 gwiazdki, a to, jak na to pismo, niezła nota dla francuskiego auta. Redaktor Dębicki pochwalił nowe fotele z możliwością wydłużania ich siedziska, wyciszenie, zawieszenie i nowe silniki 1.3 TCe. Skrytykował głośno pracujące zawieszenie i „leniwy” automat. Najnowszy Kadjar dobrze radzi sobie w terenie i to nawet w wersji z napędzana przednią osią, za to z systemem Extender Grip.

AUTO ŚWIAT w dziale Oldtimer na stronach 50-51 pokazał Citroëna DS. Legenda stylu do dziś zachwyca. Nikt nie przejdzie obok tego auta obojętnie, choć projekt ma już 63 lata. W artykule przedstawiono wersję po liftingu, z podwójnymi reflektorami schowanymi w jednym kloszu. Należy do Tadeusza Vorbrodta, legendy cytrynowego światka w Polsce. W tekście wspomniano tez następcę DS, Citroëna CX.

Z tabelek zamieszczonych na stronie 52. wynika, że Dacia Duster była ósmym najchętniej kupowanym autem osobowym w Polsce od stycznia do listopada włącznie i trzecim najchętniej kupowanym przez osoby prywatne! Dacia była też ósmą najchętniej wybieraną maką w Polsce, plasując się dwa oczka za Renault.

Jak dowiadujemy się z III strony dodatku, Dacia Duster jest bardzo popularna także na rynku wtórnym. To jeden z najchętniej kupowanych używanych SUV-ów w naszym kraju.

Na tej samej stronie wspomniano o akcji serwisowej raczej mało popularnego w Polsce Citroëna C4 Aircross.

Używane Renault Megane i Clio, a także Peugeot 207 znalazły się w gronie modeli, które dość łatwo sprzedać w Polsce (tabelka na stronie IX).

Na stronach XIV-XVI dodatku AUTO ŚWIAT prezentuje ranking TÜV. Zaprezentujemy tylko miejsca samochodów nas interesujących:

Samochody 2-3-letnie – średnia usterkowość: 5,9%

27. Renault Captur – 4,3% aut z poważnymi usterkami;
36. Renault Twingo – 4,8% aut z poważnymi usterkami;
39. Renault Scenic – 4,9% aut z poważnymi usterkami;
47. Peugeot 208 – 5,8% aut z poważnymi usterkami;
60. Peugeot 308 – 5,6% aut z poważnymi usterkami;
63. Citroën C4 – 5,7% aut z poważnymi usterkami;
68. Citroën C1 – 5,8% aut z poważnymi usterkami;
73. Peugeot 2008 – 5,9% aut z poważnymi usterkami;
78. Peugeot 108 – 6,1% aut z poważnymi usterkami;
89. Renault Megane – 6,8% aut z poważnymi usterkami;
103. Citroën C3 – 7,6% aut z poważnymi usterkami;
108. Citroën C4 Picasso – 8,2% aut z poważnymi usterkami;
111. Citroën Berlingo – 8,3% aut z poważnymi usterkami;
118. Dacia Duster – 10,5% aut z poważnymi usterkami;
120. Dacia Lodgy / Dokker – 10,7% aut z poważnymi usterkami;
121. Dacia Sandero – 11,0% aut z poważnymi usterkami;
126. Renault Clio – 13,0% aut z poważnymi usterkami;
121. Dacia Logan – 14,6% aut z poważnymi usterkami.

Samochody 4-5-letnie – średnia usterkowość: 10,3%

4. Renault Captur – 5,3% aut z poważnymi usterkami;
63. Peugeot 208 – 9,6% aut z poważnymi usterkami;
73. Citroën C3 Picasso – 10,1% aut z poważnymi usterkami;
83. Renault Scenic – 10,8% aut z poważnymi usterkami;
91. Peugeot 107 – 11,7% aut z poważnymi usterkami;
93. Citroën C4 Picasso – 12,1% aut z poważnymi usterkami;
95. Peugeot 308 – 12,2% aut z poważnymi usterkami;
99. Citroën C4 – 12,7% aut z poważnymi usterkami;
106. Citroën Berlingo – 13,6% aut z poważnymi usterkami;
107. Renault Megane – 13,7% aut z poważnymi usterkami;
109. Citroën C1 – 13,8% aut z poważnymi usterkami;
111. Citroën C3 – 13,9% aut z poważnymi usterkami;
113. Renault Twingo – 14,4% aut z poważnymi usterkami;
119. Dacia Sandero – 15,7% aut z poważnymi usterkami;
122. Dacia Lodgy / Dokker – 16,4% aut z poważnymi usterkami;
125. Dacia Duster – 17,5% aut z poważnymi usterkami;
126. Renault Clio – 17,6% aut z poważnymi usterkami;
127. Renault Kangoo – 17,8% aut z poważnymi usterkami;
129. Dacia Logan – 21,8% aut z poważnymi usterkami;
131. Peugeot 206 – 28,0% aut z poważnymi usterkami.

Samochody 6-7-letnie – średnia usterkowość: 16,2%

56. Peugeot 107 – 15,1% aut z poważnymi usterkami;
65. Citroën C1 – 16,0% aut z poważnymi usterkami;
68. Citroën C4 – 16,7% aut z poważnymi usterkami;
79. Renault Scenic – 17,7% aut z poważnymi usterkami;
84. Citroën C3 – 19,0% aut z poważnymi usterkami;
87. Renault Modus – 19,2% aut z poważnymi usterkami;
88. Peugeot 308 – 19,5% aut z poważnymi usterkami;
90. Citroën C3 Picasso – 19,7% aut z poważnymi usterkami;
95. Peugeot 207 – 20,0% aut z poważnymi usterkami;
98. Renault Megane – 20,9% aut z poważnymi usterkami;
101. Citroën C4 Picasso – 21,3% aut z poważnymi usterkami;
104. Dacia Duster – 21,9% aut z poważnymi usterkami;
105. Citroën Berlingo – 22,0% aut z poważnymi usterkami;
112. Renault Clio – 24,6% aut z poważnymi usterkami;
115. Renault Twingo – 27,0% aut z poważnymi usterkami;
116. Dacia Sandero – 27,4% aut z poważnymi usterkami;
117. Peugeot 206 – 28,7% aut z poważnymi usterkami;
118. Renault Kangoo – 29,8% aut z poważnymi usterkami;
119. Dacia Logan – 30,9% aut z poważnymi usterkami.

Samochody 8-9-letnie – średnia usterkowość: 22,2%

34. Renault Scenic – 19,9% aut z poważnymi usterkami;
44. Peugeot 107 – 21,0% aut z poważnymi usterkami;
51. Citroën C1 – 21,5% aut z poważnymi usterkami;
65. Renault Modus – 23,4% aut z poważnymi usterkami;
78. Citroën Berlingo – 25,4% aut z poważnymi usterkami;
81. Peugeot 308 – 25,9% aut z poważnymi usterkami;
82. Citroën C3 Picasso – 26,1% aut z poważnymi usterkami;
86. Citroën C4 Picasso – 26,5% aut z poważnymi usterkami;
94. Citroën C3 – 28,4% aut z poważnymi usterkami;
96. Renault Twingo – 29,0% aut z poważnymi usterkami;
99. Dacia Sandero – 29,3% aut z poważnymi usterkami;
100. Peugeot 207 – 29,4% aut z poważnymi usterkami;
102. Renault Clio – 29,6% aut z poważnymi usterkami;
106. Citroën C4 – 31,5% aut z poważnymi usterkami;
108. Peugeot 206 – 33,8% aut z poważnymi usterkami;
109. Dacia Logan – 34,1% aut z poważnymi usterkami;
110. Renault Kangoo – 37,1% aut z poważnymi usterkami.

Samochody 10-11-letnie – średnia usterkowość: 28,0%

28. Peugeot 107 – 25,6% aut z poważnymi usterkami;
40. Citroën C1 – 27,3% aut z poważnymi usterkami;
57. Citroën C4 Picasso – 29,4% aut z poważnymi usterkami;
63. Citroën C3 – 30,3% aut z poważnymi usterkami;
68. Renault Modus – 31,5% aut z poważnymi usterkami;
72. Citroën Xsara Picasso – 32,5% aut z poważnymi usterkami;
74. Renault Clio – 32,8% aut z poważnymi usterkami;
80. Peugeot 207 – 33,7% aut z poważnymi usterkami;
81. Peugeot 307 – 33,9% aut z poważnymi usterkami;
85. Renault Twingo – 35,2% aut z poważnymi usterkami;
85. Renault Scenic – 35,2% aut z poważnymi usterkami;
87. Citroën Berlingo – 35,3% aut z poważnymi usterkami;
87. Renault Kangoo – 35,3% aut z poważnymi usterkami;
89. Citroën C4 – 35,7% aut z poważnymi usterkami;
91. Peugeot 206 – 36,1% aut z poważnymi usterkami;
95. Renault Megane – 38,3% aut z poważnymi usterkami;
96. Dacia Logan – 40,6% aut z poważnymi usterkami.

Zastanawia kompletny brak w zestawieniu Citroëna C5, Peugeotów 407 i 508, czy Renault Laguny i Talismana. Czyżby Niemcy ich nie kupowali na tyle, by objęły je statystyki? Jakoś nie wierzę…

I to już wszystko, co o francuskich samochodach napisano w ostatnim tegorocznym numerze tygodnika AUTO ŚWIAT.

 

Krzysztof Gregorczyk; grafika: Auto Świat

Jeśli na powyższej liście nie ma Twojego wydarzenia zajrzyj tutaj

Galeria

Newsletter

4
Dodaj komentarz

avatar
1024
 
1 Wątki komentarzy
3 Odpowiedzi na wątki
1 Obserwujący
 
Komentarz z największą ilością reakcji
Najciekawszy wątek komentarza
4 Autorzy komentarzy
MateuszKrzysztofKrisoMateusz Autorzy ostatnich komentarzy
  Subskrybuj  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Mateusz
Gość
Mateusz

Szanowna Redakcjo,

Dobrze jest pokazać stronnicze podejście takich czasopism jak Auto Świat i innych.
Ale szczerze i bez złośliwośći bardziej stronniczych artykułów nigdy nie czytałem jak Wasze.

Kriso
Gość
Kriso

Tylko, że tutaj masz napisane w nagłówku „Stronniczy przegląd prasy” i jest to uczciwe postawienie sprawy.
Jak sam zauważyłeś czasopisma takie jak Auto Świat są stronnicze, ale nie uprzedzają o tym w nagłówkach.
I to nie jest w porządku.