MOTOR na okładce aktualnego wydania umieścił więcej samochodów francuskich, niż AUTO ŚWIAT! Można ich znaleźć pięć – Citroëna Grand C4 Picasso, DS 3, Peugeoty 208 i 3008 (ten drugi w postaci wizualizacji nowej generacji modelu) oraz Renault Scenic’a (również wizualizacja). Ale nie myślcie, że brakuje na tejże okładce samochodów niemieckich – czegoś takiego pewnie już nie doczekamy ;-) Wszak MOTOR jest wydawany przez spółkę zależną od niemieckiego wydawcy, a to oznacza brak motoryzacyjnego obiektywizmu. A szkoda – to było kiedyś naprawdę fajne czasopismo.
MOTOR nr 03 (3265) z 18.I.2016
Wydawca: Bauer Sp. z o.o. Sp. k.
Stron: 56 (z okładką)
Cena: 1,99 zł
Koszt 1 strony: ponad 3,55 grosza
Warto kupić? Niekoniecznie
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, DS Automobiles, Peugeot, Renault, Dacia
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: Berlingo, C1, C3, C4, C4 Cactus, C4 Picasso, C5, DS3, DS4, DS5, DS 3, DS 5, DS 6, 206, 207, 208, 2008, 307, 308, 3008, 406, 508, 5008, Exalt, Partner, Captur, Clio, Espace, Espace, Kadjar, Koleos, Laguna, Megane, Scenic, Talisman, Twingo, Zoe, Duster, Lodgy, Logan, sportowe
Ów brak obiektywizmu widać ponownie we „wstępniaku”, w którym Redaktor Burmajster rozwodzi się nad przyszłością motoryzacji i wspomina samochody autonomiczne, m.in. od Volkswagena. Warto jednak przypomnieć, że to koncern PSA jest pierwszym europejskim producentem, który otrzymał zgodę na prowadzenie testów drogowych samochodów autonomicznych i takowe testy faktycznie prowadzi, nawet na trasach przebiegających przez granice państw. Ale po cóż Redaktor Burmajster miałby o tym wspominać? Jeszcze ktoś by się zainteresował Peugeotem lub Citroënem…
Pewnie nie za bardzo w smak Redakcji tygodnika MOTOR były wyniki sondy przeprowadzonej wśród czytelników. Na pytanie „które silniki Diesla Twoim zdaniem są najlepsze?” aż 23% (większość) odpowiedziało, że to motory HDi od PSA. Na drugim miejscu (21%) pojawił się Fiat, a na trzecim (15%) – BMW. Jednostki TDI ceni 14% respondentów, zaś na motory dCi od Renault wskazało tylko 4% ankietowanych.
Ani Peugeot 3008, ani Renault Scenic nie były kompaktami. Były odpowiednio kompaktowym crossoverem i kompaktowym minivanem. To tak gwoli wyjaśnienia pierwszego zdania z artykułu zamieszczonego na stronach 6-9 traktującego o najnowszych wcieleniach 3008-ki i Scenic’a.
Niemniej jednak wizualizacje zwłaszcza Peugeota 3008, ale i nowej generacji Scenic’a prezentują się całkiem apetycznie. Ten pierwszy ma mieć – zdaniem tygodnika MOTOR – deskę mocno inspirowaną kokpitem koncepcyjnego Exalta. W tekście wspomniano też modele 208, 2008 i 308.
W przypadku Scenic’a przypomniano jego poprzednie generacje (w tym także wersje Conquest i XMOD), odniesiono się do Espace, Kadjara, Talismana, Megane i Koleosa spodziewanego zapewne w przyszłym roku. A sam nowy Scenic ma być czymś pomiędzy minivanem, a crossoverem, choć samo pojęcie crossovera oznacza coś pomiędzy ;-) Omówiono też pokrótce zalety modułowej platformy Aliansu Renault-Nissan.
Tak, czy inaczej, zapowiadają się kolejne fajne francuskie samochody.
Citroëna DS3 WRC wspomniano w materiale poświęconym rajdom WRC w sezonie 2016, o którym napisano parę słów na stronach 10-11.
Na stronie 11. zamieszczono tabelkę z 10 najchętniej wybieranymi w Polsce markami samochodów osobowych, z której wynika, że Renault zajmuje miejsce szóste, a Dacia zamyka pierwszą dziesiątkę.
W dziale Przyszłe premiery na marginesie strony 12. wspomniano DS 6 oraz Peugeota 508.
AUTO ŚWIAT zastanawiał się, czy warto kupować SUV-y zamiast samochodów „zwykłych”, za to MOTOR prowadzi dywagacje nad tym, czy jest sens kupować samochody marek uznawanych za premium. Porównał siedem par, w tym Citroëna Grand C4 Picasso z BMW 2 Gran Tourerem oraz Peugeota 208 z DS 3. Z materiału zamieszczonego na stronach 16-29 wynika, że tylko w jednym przypadku warto wybrać premium – Mercedesa klasy C zamiast Škody Superb. I trudno się z takim werdyktem nie zgodzić – DS 3, to wspaniałe auto, ale mniej praktyczne i sporo droższe od Peugeota 208, a owa różnica w cenie sięga niemal 20.000 zł (przy porównywaniu aut z takimi samymi silnikami), czyli przekracza 29% ceny doposażonego do porównywalnej z DS 3 wersji Peugeota! Co więcej – pod względem oceny jazdy wygrał Peugeot, który górował też pod względem wyposażenia, kosztów i eksploatacji. Jedynie wizerunkowo DS 3 okazało się nieco lepsze.
Podobnie było w porównaniu kompaktowych minivanów – Citroën Grand C4 Picasso pokonał BMW. Zebrał lepsze noty za wnętrze oraz wyposażenie, koszty i eksploatację, acz uległ nieznacznie pod względem jazdy i wizerunku. Jednakże za podobnie wyposażone, jak Grand C4 Picasso Exclusive, BMW trzeba zapłacić aż o 38.500 zł więcej, a to oznacza wzrost ceny Citroëna o przeszło 33%!
Ranking 355 samochodów porównanych pod względem długości drogi hamowania z prędkości 100 km/h do zera zamieszczono na stronach 36-39. Auta podzielono na segmenty, żeby było sprawiedliwiej. No to popatrzmy, gdzie znajdziemy auta francuskie.
SAMOCHODY MAŁE
2. Renault Twingo SCe – 37,6 m
7. Citroën C1 1.0 – 39,5 m
12. Renault Zoe – 40,5 m
SAMOCHODY MIEJSKIE
1. Renault Clio R.S. – 35,0 m
4. Citroën DS3 Racing – 35,9 m
12. Peugeot 208 1.4 – 36,9 m
14. Citroën DS3 1.6 THP – 37,2 m
20. Renault Clio Grandtour 0.9 TCe – 38,4 m
23. Dacia Logan MCV 1.2 – 39,1 m
30. Citroën C3 1.6 HDi – 40,3 m
36. Peugeot 207 1.4 – 41,8 m
SAMOCHODY KOMPAKTOWE
2. Renault Megane R.S. Trophy – 34,6 m
11. Renault Megane R.S. RBR – 35,8 m
20. Citroën DS4 1.6 HDi – 36,2 m
20. Renault Megane R.S. – 36,2 m
28. Peugeot 308 1.2 e-THP – 36,5 m
41. Citroën DS5 2.0 HDi – 37,1 m
43. Peugeot 308 1.6 THP – 37,5 m
44. Renault Megane GT – 37,6 m
48. Renault Megane 1.4 TCe – 37,7 m
56. Renault Megane GT 1.6 dCi – 38,0 m
67. Citroën C4 1.6 HDi – 39,3 m
SAMOCHODY KLASY ŚREDNIEJ
4. Peugeot 508 1.6 THP – 35,4 m
8. Peugeot 508 RXH – 35,8 m
31. Citroën C5 CT 2.2 HDi – 37,3 m
41. Renault Laguna 2.0 HDi Kom. – 38,8 m
MINIVANY I KOMBIVANY
7. Renault Scenic Xmod 1.2 TCe – 37,0 m
11. Renault Grand Scenic 1.6 dCi – 37,5 m
12. Citroën Berlingo XTR 1.6 HDi – 37,7 ,
17. Citroën Grand C4 Picasso 2.0 BlueHDi – 38,0 m
18. Citroën C4 Picasso 1.6 THP – 38,3 m
19. Dacia Lodgy 1.2 TCe – 38,4 m
25. Peugeot 5008 2.0 HDi – 39,1 m
31. Dacia Lodgy 1.5 dCi – 40,3 m
37. Peugeot Partner Tepee 1.6 HDi – 42,3 m
SAMOCHODY SPORTOWE
20. Peugeot 308 CC 1.6 THP – 36,7 m
24. Renault Megane CC 1.4 TCe – 37,5 m
MAŁE SUV-y I CROSSOVERY
1. Citroën C4 Cactus 1.6 e-HDi ETG – 35,8 m
3. Renault Captur 1.2 TCe EDC – 36,5 m
14. Peugeot 2008 1.2 VTi – 37,7 m
33. Renault Koleos 2.0 dCi – 39,8 m
43. Peugeot 3008 2.0 HDi – 41,8 m
44. Dacia Duster 1.5 dCi – 41,9 m
49. Dacia Duster 1.6 – 45,3 m
W dwóch kategoriach – samochody klasy wyższej i luksusowe oraz duże SUV-y i terenowe – samochodów francuskich nie uwzględniono.
Nie rozumiem jednak, dlaczego Renault Zoe wrzucono do segmentu A. Tak, jak nie mam pojęcia, od kiedy w Lagunie montowano silniki HDi. Pewnie jakiegoś rozbitka ze szrotu testowano… Zadziwia mnie też różnica w drodze hamowania pomiędzy Citroënem Berlingo XTR 1.6 HDi, a praktycznie bliźniaczym do niego Peugeotem Partnerem Tepee 1.6 HDi
W artykule omawiającym różne rodzaje napędu na cztery koła (strony 40-43) wspomniano też o rozwiązaniach z napędzaniem jednej osi przez silnik(i) elektryczny(-ne), czyli o hybrydach, a tam nie mogło zabraknąć przykładów w postaci DS 5 oraz Peugeotów 3008 i 508 (wszystkie w wersjach HYbrid4).
W artykule „Samochody roku po latach” przyjrzano się temu, czy tytuł Car of the Year gwarantuje wysoką sprzedaż. Okazuje się, że nie, co nie zmienia faktu, że jest to nagroda bardzo prestiżowa. W całym materiale można się natknąć na wzmianki o Citroënach C3, C4, C4 Cactusie i C4 Picasso, Peugeotach 206, 307, 308 i 406, oraz Renault Clio, Megane, Lagunie i Scenic’u. Znajdziecie ten materiał na stronach 48-49.
Zdjęcie ze stoiska Renault na jakichś targach (wcale nie powiedziane, że to faktycznie Paryż) zamieszczono na stronie 54.
I to już wszystko, co MOTOR napisał o francuskich samochodach w aktualnym wydaniu.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: MOTOR
Najnowsze komentarze