Na to czekał świat – nadjeżdża nowy Golf VIII. Tak twierdzi na okładce aktualny MOTOR. Zastanawiam się, czy skoro jest to Nowy VW Golf VIII, to do tej pory oferowanego starego Golfa VIII? Ale spoko, generalnie stronnicze przeglądy prasy poświęcamy samochodom francuskim. A z tych na okładce pojawiła się tylko maleńka fotografia Peugeota 406 SW. Zapewne więc w dalszej części i do Golfa pozwolę sobie wrócić, bo czemu niby mielibyśmy się nie pośmiać?
MOTOR nr 04 (3422) z 21.I.2019
Wydawca: Bauer Sp. z o.o. Sp. k.
Stron: 56 (z okładką)
Cena: 2,09 zł
Koszt 1 strony: ponad 3,7 grosza
Warto kupić? Można
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, DS Automobiles, Peugeot, Renault, Simca, Dacia
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: C1, 208, 306, 307, 3008, 406, 508, Clio, Espace, Laguna, Megane, Scenic, Trafic, 1100, Duster, Sandero
Dacię Duster, najpopularniejszego na pierwotnym rynku w Polsce SUV-a, wspomina we „wstępniaku” na stronie 3. Redaktor Burmajster. Ale realnie, to chyba klęczy przed Volkswagenem i cieszy się, że nawet te egzemplarze niemieckiej marki, które zaraz po sprzedaży opuszczają Polskę, w dużej mierze po kilku, najdalej kilkunastu latach wracają nad Wisłę. Tak, to powód do radości, że przyjeżdżają tu już wyeksploatowane samochody…
Renault Clio wspomniano na stronie 4. w odpowiedzi na list czytelnika pytającego, co się dzieje z Lancią Epsilon produkowaną w Bielsku-Białej.
Pozwoliłem sobie przed chwilą na żart, że chyba Redaktor Burmajster klęczy przed Volkswagenem. W takim razie Redaktor Wojciechowicz chyba leży przed nim krzyżem. Takich peanów na temat Golfa, to się chyba nawet w folderach reklamowych niemieckiej marki nie znajdzie! Pan Redaktor twierdzi, że w przypadku ósmego wcielenia tego kompaktu nikt nie powie, że samochód wygląda nudno. Proszę nie generalizować, Panie Redaktorze. Ja powiem: Golf VIII wygląda nudno. To dla mnie co najwyżej stylistyczna ewolucja siódmego wcielenia. Owszem, ma inne reflektory przednie, trochę inne tylne, ale wciąż jest nudny. Nie wnosi nic nowego do świata motoryzacji. A nazwanie masywnego słupka C jednym z najsłynniejszych motywów motoryzacyjnego design jest dobre, ale tylko na potrzeby marketingu Volkswagena. Tak, jak nazwanie Golfa samochodem eleganckim. To naprawdę przesada.
Ubawiło mnie też stwierdzenie, że kilka bardzo precyzyjnych przetłoczeń pokaże kunszt w sztuce tłoczenia blachy, jaki osiągnęły fabryki Volkswagena. Chętnie dowiedziałbym się też, jakiż to procent Golfa VII powstał w wersji elektrycznej. Bo MOTOR twierdzi, że to była masowo produkowana odmiana.
Może jednak wstawanie z kolan lansowane przez partię przewodnią faktycznie by się niektórym przydało?…
W materiale zamieszczonym na stronach 10-11 MOTOR pisze o dynamicznie rosnącej popularności SUV-ów i wspomina tam marki francuskie: Peugeota, Renault, Citroëna, Dacię, a nawet DS. Co więcej – pokazuje, że w roku 2001 DS nie oferowało żadnego SUV-a. To prawda, ale w dużej mierze dlatego, że marka DS Automobiles wówczas nie istniała. Wśród zdjęć ilustrujących ten artykuł znalazł się Peugeot 3008.
W dziale Przyszłe premiery (strona 11.) wspomniano Peugeota 208, Renault Clio, Renault Espace oraz Dacię Sandero.
Na marginesie strony 12. wspomniano o rynkowym debiucie w Polsce Renault Megane R.S. Trophy. Auto jest dostępne od 142.900 zł.
Test Renault Kadjara po liftingu, ale innego egzemplarza, niż w tygodniku AUTO ŚWIAT, znajdziecie na stronach 26-27. MOTOR przetestował wersję Intens napędzaną silnikiem 1.3 TCe 160. Redaktor Laska pisze, że we francuskim SUV-ie nareszcie nic nie trzeszczy, bo poprawiono jakość montażu. Faktycznie, zdarzały się niepotrzebne dźwięki, ale nie było tak, że niektóre elementy kokpitu trzeszczały wręcz od samego patrzenia na nie. I nawet jeśli weźmiemy to stwierdzenie za figurę stylistyczną, to uważam, że to gruba przesada.
Pochwalono nowy silnik 1.3 TCe 160 – pracuje ciszej, płynniej rozwija moc, kulturalnie zachowuje się przy niskich obrotach i zapewnia lepszą elastyczność, w porównaniu do wycofanej 165-konnej jednostki. Nowy silnik okazał się tez oszczędniejszy. Skrytykowano nieco układ jezdny – za nieprzesadny komfort. Za to choć nadal nie zachęca do dynamicznej jazdy, to na szczęście szybko przyszło otrzeźwienie w postaci kontry – bo w sumie po co miałby to robić? No właśnie!
Ceny nowego Kadjara wzrosły minimalnie, ale i wyposażenie jest bogatsze. Uwzględniają inflację ;-) można więc zaryzykować stwierdzenie, że Kadjar lekko staniał ;-) A już na pewno, co MOTOR wykazuje wprost, jest wyraźnie tańszy od przynajmniej niektórych rywali. Pokazano tu Hyundaia Tucsona i Hondę CR-V. Oba azjatyckie samochody mają mocniejsze silniki (177 KM), ale i są droższe o odpowiednio ok. 20.000 i ok. 30.000 zł. Spieszmy się kupować Kadjary w takim razie ;-)
Citroëna C1 pierwszej generacji można dostrzec na zdjęciu zamieszczonym na stronie 41.
Na następnej stronie wprawne oko dojrzy zapewne na dwóch fotkach Renault Scenic’a oraz Peugeota 307.
W dziale Używane (strona 44.) MOTOR odpowiada swojemu czytelnikowi na temat Espace V, czyli obecnej generacji. Redakcja pisze, że egzemplarze z początku produkcji mają kapryśną elektronikę pokładową, a w trzecim rzędzie jest bardzo ciasno.
Ranking najczęściej serwisowanych samochodów, ale serwisowanych w warsztatach używających precyzyjnych danych technicznych, znajdziecie na stronie 45. Wspomniano tam Renault Trafic’a, Peugeota 508 RXH oraz Renault Scenic’a II.
10 tanich samochodów opisał MOTOR w artykule zamieszczonym na stronach 46-49. Na początek – Peugeot 406 w cenie do 3.000 zł. Okazuje się, że ten model z uwagi na ocynkowane nadwozie jest odporny na korozję, a i mechanika jest prosta. Z uwagi na wiek z kolei można się spodziewać mocnego wyeksploatowania. Silniki benzynowe lubiły czasem łyknąć trochę oleju silnikowego, a zawieszenie w tańszych egzemplarzach może być wytłuczone. Ale MOTOR wskazuje też na inne francuskie propozycje w takim budżecie – Peugeota 306, czy Renault Lagunę II.
Simca 1100 pojawiła się w dziale MOTOR Retro na stronie 54.
I to już wszystko, co MOTOR napisał o francuskich samochodach w aktualnym numerze.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: MOTOR
Najnowsze komentarze