Tydzień przekręcił się już na drugą połówkę ;-) czas więc sprawdzić, co o samochodach francuskich napisał tym razem tygodnik MOTOR. A już na okładce aktualnego wydania pojawiło się takie auto! W bieżącym numerze tego czasopisma znaleźć bowiem można test Renault Megane IV ze znanym już silnikiem 1.6 dCi 130. Cóż – w tej sytuacji nie mamy wyjścia – musimy zajrzeć do środka, ale zrobimy to systematycznie, od początku do końca. Do dzieła wręcz!
MOTOR nr 04 (3266) z 25.I.2016
Wydawca: Bauer Sp. z o.o. Sp. k.
Stron: 56 (z okładką)
Cena: 1,99 zł
Koszt 1 strony: ponad 3,55 grosza
Warto kupić? Niekoniecznie
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, DS Automobiles, Peugeot, Renault
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: C4 Cactus, C-Elysee, DS 3, DS 4, DS 6, 2008, 508, 10, Clio, Espace, Kadjar, Megane, sportowe
I już na stronie 3. we „wstępniaku” Redaktora Burmajstera natrafić można na wzmiankę o Renault, a to przy okazji omówienia wyników ubiegłorocznej sprzedaży nowych samochodów w naszym kraju.
Renault Megane pojawiło się jeszcze na małym zdjęciu na stronie 4. – owa fotka zachęca do odwiedzenia facebookowego profilu tygodnika MOTOR, bo tam zamieszczono więcej zdjęć z testu.
Na tej samej stronie pisma w dziale 50 lat temu w Motorze pojawiła się wzmianka o Renault 10 Major, które pół wieku temu można było kupić w naszym kraju – wyłącznie za dewizy.
Na stronie 10. pojawiła się maleńka wzmianka o zwycięstwie Peugeota i Stephane’a Peterhansela w tegorocznym Rajdzie Dakar.
Francuskie marki wspomniano w materiale podsumowującym sprzedaż nowych aut na rynkach polskim, czeskim i niemieckim. Czemu akurat na tych? Bo pokazać dominację koncernu VAG? Zestawienia te znajdziecie na stronach 10-11.
W dziale Przyszłe premiery na marginesie strony 12. wspomniano DS 6 oraz Peugeota 508.
O DS 3, który przestał być Citroënem, traktuje krótki artykuł zamieszczony na stronie 13.
Wspomniany na okładce test Renault Megane IV opublikowano na stronach 24-27 i już w podtytule napisano, że „teraz to jeden z najlepszych kompaktów na rynku”. Szybko pochwalono stylistykę samochodu, bo choć uznano ją za stonowaną, to i urody nie odmówiono. Nie wiem wprawdzie, gdzie dopatrzono się w linii bocznej podobieństw do Mercedesa klasy A, ale może mam problemy ze wzrokiem ;-)
Doceniono szerokość wnętrza i ogólnie jego przestronność, acz z tyłu wciąż jeszcze jest podobno dość ciasnawo. Za to z przodu jest o wiele lepiej. Znakomite noty zebrały fotele.
Spodobało się wykończenie wnętrza, pochwalono dotykowy ekran na konsoli centralnej, zauważono head-up display i szerokie możliwości ustawień szeregu parametrów samochodu, zwłaszcza w bogatych wersjach wyposażeniowych, które pochwalono za mnóstwo „bajerów” niespotykanych w konkurencyjnych modelach.
Spodobał się też silnik 1.6dCi, który bywał trochę niemrawy w niskich zakresach prędkości obrotowych (też zdarzało mi się na to narzekać), ale ostatnie jego wersje już nie mają tej przypadłości i zapewniają świetną elastyczność i płynne rozwijanie mocy. Do tego dobrze zestopniowana skrzynia i mamy naprawdę fajny zespół napędowy, który w dodatku cechuje się bardzo dobrą ekonomiką jazdy. Średnie spalanie w teście wyniosło jedynie 4,7 l/100 km!
Oczywiście nie jest tak, że pochwalili wszystko. Nie spodobał się niezbyt bezpośredni układ kierowniczy, fotele mają za słabe podparcie boczne, a zawieszenie średnio radzi sobie z kiepskimi nawierzchniami. Do tego jeszcze próg ładunkowy każe unosić bagaże wysoko, zanim włoży się je do kufra. Niemniej jednak Renault Megane IV uznano za jedną z najciekawszych premier ostatnich miesięcy!
W tekście wspomniano też inne modele Renault – Clio i Kadjar.
A o naszych wrażeniach z jazd Nowym Renault Megane możecie poczytać tutaj.
No właśnie – wspomniałem o progach ładunkowych. MOTOR porównał 20 samochodów z dziesięciu klas pod tym kątem i okazało się, że najlepszymi autami w swoich segmentach są np. Peugeot 2008 i Renault Clio Grandtour, a najgorszymi w swoich klasach DS 4 i Citroën C4 Cactus. Znajdziecie ten materiał na stronie 29.
Citroëna C-Elysee można dostrzec na jednym ze zdjęć zamieszczonych na stronie 35.
Renault Espace wspomniano na stronie 52. podczas opisywania w dziale Używane Dodge’a Caravan.
I to już wszystko, co MOTOR napisał o francuskich samochodach w aktualnym wydaniu.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: MOTOR
Najnowsze komentarze