SUV-y zawojowały kawał świata i choć nie bardzo to rozumiem, to z faktami dyskutować się nie da. MOTOR już na okładce zapowiada materiał prezentujący 55 nowości w tym segmencie rynku, a wśród nich pokazuje Renault Captura, acz na małym zdjęciu. Na tytułowej stronie tygodnika pojawiły się też kombivanowe trojaczki PSA – Citroën Berlingo, Opel Combo i Peugeot Rifter, a także nieduża fotka Dacii Duster. Czyżby tym razem warto było kupić MOTOR?
MOTOR nr 05 (3423) z 28.I.2019
Wydawca: Bauer Sp. z o.o. Sp. k.
Stron: 56 (z okładką)
Cena: 2,09 zł
Koszt 1 strony: ponad 3,7 grosza
Warto kupić? Można
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, DS Automobiles, Peugeot, Renault, Dacia
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: Berlingo, C4, C-Elysee, 3 Crossback, 207, 208, 2008, 301, 3008, Rifter, Captur, Clio, Espace, Kadjar, Thalia, Twingo, Duster, Lodgy, Logan, Sandero
Renault i Peugeota wspomina Redaktor Burmajster we wstępniaku poświęconym dieslom i ich udziałowi w światowej sprzedaży samochodów.
Wspomniany materiał o nadjeżdżających SUV-ach znajdziecie na stronach 6-11. Samochody uporządkowano tam alfabetycznie wg marek. Pokazano DS 3 Crossbacka, Peugeota 2008, Peugeota 3008 GT HYbrid4 oraz Renault Captura. Nie wypada nie wspomnieć o Oplach Mokka X i przedłużonym Grandlandzie X – wszak marka należy do PSA.
A skoro o Oplu mowa, to na stronie 12. pokazano nowe Vivaro – bliźniaka dla modeli Citroëna, Peugeota i Toyoty.
Na stronach 12-13 znajdziecie zestawienie podsumowujące globalną sprzedaż aut z silnikami wysokoprężnymi. Renault zajmuje tu trzecie miejsce, po Fordzie i Volkswagenie. Peugeot jest szóstą marką, a Citroën dwunastą. Oddzielnie sklasyfikowano Dacię (pozycja siedemnasta), ale pominięto DS Automobiles. Choć w stawce pojawiły się produkujące raczej śladowe ilości diesli Lexus, czy nawet Bentley.
Na stronie 13. znajdziecie informację o tym, że Renault poddało liftingowi model Twingo, ale jednocześnie wycofuje ten samochód z polskiego rynku.
Krótka wzmianka o Sebastienie Lobie i Peugeocie 3008 DKR pojawiła się w notatce poświęconej Rajdowi Dakar. Znajdziecie ją na stronie 15. Na tej samej stronie pojawił się też króciutki materialik o uruchomieniu produkcji silników PureTech (PSA) w Tychach.
Z tabelki zamieszczonej na tej samej stronie wynika, że w 2018 drugą najchętniej wybieraną marką samochodową w Europie było Renault. Chodzi oczywiście o sprzedaż nowych aut. Na czwartym miejscu uplasował się Peugeot. MOTOR podał tylko dziesięć najlepiej sprzedających się marek i Citroën się do tej grupy nie załapał.
W dziale Przyszłe premiery (wciąż strona 15.) wspomniano Peugeota 208, Renault Clio, Renault Espace oraz Dacię Sandero.
Dość dziwne porównanie MOTOR opublikował na stronach 20-24. Citroën Berlingo stanął naprzeciwko bliźniaczych Peugeota Riftera i Opla Combo. Przetestowano auta z takimi samymi silnikami 1.5 BlueHDi o mocy 130 KM. Realnie więc wybór pozostaje sprowadzony do preferencji związanych z wyglądem i ceną. Bo te są różne.
Pochwalono funkcjonalność wszystkich trzech samochodów. Uznano, że najlepiej wyposażony jest Citroën i on też ma najkorzystniej skalkulowaną cenę. Reszta not była taka sama. W efekcie więc to Berlingo wygrało porównanie uzyskując 204 punkty i wyprzedzając o 4 oczka Peugeota Riftera. Opel Combo, najdroższy w stawce, uzyskał 199 punktów. Czy jednak takie porównanie faktycznie miało sens?
Alians Renault Nissan Mitsubishi wspomniano w teście Nissana Qashqaia zamieszczonym na stronach 26-27. Wśród rywali testowanego auta znalazł się Renault Kadjar.
Manipulacja, czy pomyłka? Na stronie 47. MOTOR zamieścił wyniki brytyjskiego badania na temat problematycznych samochodów. Dziewięć aut ma podane informacje na temat odsetka aut bez problemów, a jedno, na pierwszym miejscu, dziwnym trafem Audi, odsetek aut z problemami. Jaka więc jest prawda? Czy faktycznie Audi A4 B8 jest tak dobre, czy tak złe? Wśród tych dziesięciu modeli tylko dwa są z Francji – to Peugeot 207 i Citroën C4 II generacji.
Na tej samej stronie znajdziecie krótką notatkę o wolnossących dieslach, w której wspomniano m.in. koncerny PSA i Renault.
Na stronach 48-51 w dziale Używane MOTOR opublikował przegląd budżetowych aut. Pokazano 22 modele, w tym sporo tych będących w centrum naszych zainteresowań. To Citroën C-Elysee i Peugeot 301, Dacie Logan, Lodgy, Duster i Sandero, Peugeot 206+ oraz Renault Thalia.
I to już wszystko, co MOTOR napisał o francuskich samochodach w aktualnym numerze.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: MOTOR
Najnowsze komentarze