W ubiegłym tygodniu MOTOR ukazał się jako numer podwójny, czas więc najwyższy na jego stronniczy przegląd. Mamy wszak już nowy tydzień i niektórzy cieszą się długim weekendem. Chociaż czy cieszą? Pogoda w Polsce, przynajmniej w moim regionie, do aktywnego wypoczynku nie zachęca. Deszczowo, chłodno i ponuro. Zamglenia, niska podstawa chmur – majówka raczej średnia. Grilla się nie da rozpalić, więc i 500+ nie ma gdzie przejeść ;-) Pozostaje nam stronniczy przegląd prasy, drugi w tym tygodniu.
MOTOR nr 17-18 (3435-3436) z 23.IV.2019
Wydawca: Bauer Sp. z o.o. Sp. k.
Stron: 72 (z okładką)
Cena: 2,69 zł
Koszt 1 strony: ponad 3,7 grosza
Warto kupić? Można
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, DS Automobiles, Peugeot, Renault, Dacia
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: Ami 8, Berlingo, C5 Aircross, DS, DS 3, 508, Clio, Espace, Laguna, Duster, Sandero
W odróżnieniu od tygodnika AUTO ŚWIAT, MOTOR pokazał na okładce jedno francuskie auto. Od tyłu, na małym zdjęciu, które w dodatku umieszczono na samym dole strony tytułowej, ale jest. Nowy Peugeot 508 SW.
Grupę Renault i koncern PSA krótko wspomniał Redaktor Burmajster we wstępniaku zamieszczonym na stronie 3.
Citroëna Berlingo i Renault Clio można dostrzec na małym zdjęciu zamieszczonym na dole strony 4.
W artykule zatytułowanym „Sport w każdym nadwoziu” (strony 6-9) znalazł się także Nowy Peugeot 508 (w wersji PSE). Trochę mnie to bawi, bo takich samochodów oczekują coraz bardziej otyli ludzie, dla których już wsiadanie do auta, to niezła gimnastyka. A potem się okazuje, że jeśli do takiego pojazdu wsiada ktoś, kto jeździć zwyczajnie nie potrafi (choć ma prawo jazdy), to i kończy gdzieś na drzewie. Gdzie tu sens, gdzie logika?
Na stronie 11. znalazło się trochę miejsca na podsumowanie wyników testów zderzeniowych dwóch aut, w tym Citroëna C5 Aircross.
W dziale Przyszłe premiery (strona 12.) wspomniano Renault Espace oraz Dacię Sandero.
Obok znajdziecie tabelkę, z której wynika, że Dacia Duster była piątym najchętniej kupowanym w Polsce samochodem osobowym w pierwszym kwartale bieżącego roku. Co więcej – już tylko 11 aut trzeba, by dobić do Volkswagena Golfa! Chyba kupię Dustera, żeby dokopać Volkswagenowi ;-)
Wśród rywali opisanego na stronach 30-31 Audi A1 wymieniono m.in. DS 3. Francuskie autko okazuje się wyraźnie tańsze od niemieckiego – różnica zbliża się do poziomu 20.000 zł! A podejrzewam, że wyposażeniem standardowym DS bije Audi na głowę. Cenami opcji pewnie zresztą też. Za to Audi może być pięciodrzwiowe, a DS 3 nie.
Porównanie trzech kombi segmentu D, w tym Peugeota 508 SW, znajdziecie na stronach 32-37. Pochodzi z niemieckiej centrali, a w szranki stanęły modele z silnikami o mocach rzędu 150-170 KM. Z Peugeotem porównano Opla Insignia ST oraz Volvo V60. Pod maską 508-ki pracował 163-konny diesle BlueHDi o największej pojemności skokowej, acz różnice są niewielkie – generalnie auta napędzały silniki niemal dwulitrowe. Idealne do tego typu konstrukcji.
Opel okazał się samochodem najprzestronniejszym, ale to nie dziwi, bo jest też wyraźnie dłuższy (o ponad 20 cm!) od rywali. Peugeot ma najmniejszy rozstaw osi, ale i tak nie wypada tak źle pod względem przestronności, jak niektórzy by chcieli. W niektórych miejscach jest przestronniejszy od Volvo! Ma też większy od V60 bagażnik, choć różnica jest pomijalnie mała. MOTOR krytykuje zaś 508-kę za braki w komforcie zawieszenia. Skrytykowano też układ kierowniczy, choć napisano, że jest całkiem dobry. Ot, taka ekwilibrystyka: pochwalić, ale doszukać się wad i generalnie napisać tak, żeby odczucia czytającego były niesprzyjające.
Najśmieszniejsze jest jednak to, że skrytykowano silnik BlueHDi za najniższą w teście kulturę pracy! Jeden z najlepszych silników wysokoprężnych na świecie!
No i mam wrażenie, że MOTOR w tabelce z punktami zrobił wszystko, co się tylko dało, aby tylko dokopać 508-ce. Ogromne różnice względem rywali za przestronność, niemałe (choćby procentowo) za pracę silnika, komfort jazdy, układ kierowniczy i poziom wyposażenia zaowocowały dorobkiem jedynie 200 punktów. Volvo otrzymało ich 207, a Opel aż 225. Oj, boją się chyba Niemcy stylowego Peugeota 508…
W dziale Używane na stronie 54. pojawia się temat działania elektrycznego hamulca postojowego w Renault Lagunie.
Strona 55. przynosi analizę raportu ADAC w kwestii SUV-ów. Okazuje się, że Daica Duster II z lat 2010-2018 wypada całkiem nieźle na tle wielu rywali. OK, ideałem nie jest, ale niektóre popularne w Polsce modele (Nissan Qashqai, Hyundai ix35, Kia Sportage III, Ford Kuga I wypadają wyraźnie gorzej.
Na stronach 64-67 to, co wiedzieliśmy od dawna – Škoda Octavia wcale nie jest taka wspaniała! Analiza używanego modelu z silnikiem 1.4 TSI zakończyła się notą 3/5, a o tak podejrzewam, że testujący byli dla tego samochodu dziwnie pobłażliwi…
Dwa francuskie akcenty znalazły się w dziale MOTOR Retro na stronie 70. To Citroën Ami 8, który w ubiegłym miesiącu skończył 50 lat, oraz Citroën DS w wersji Presidentielle przygotowany dla Charlesa de Gaulle’a.
I to już wszystko, co MOTOR napisał o francuskich samochodach w aktualnym wydaniu.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: MOTOR
Najnowsze komentarze