To nie zdarza się często. To zdarza się bardzo rzadko, rzekłbym nawet. MOTOR na czołowym i największym zdjęciu na okładce aktualnego numeru pokazał samochód francuski! Ba, nowy samochód francuski, który dopiero wjeżdża do salonów dealerskich, a nie jakieś auto z działu Używane. To Peugeot 5008, którego test zapowiada okładka.
MOTOR nr 20 (3334) z 15.V.2017
Wydawca: Bauer Sp. z o.o. Sp. k.
Stron: 56 (z okładką)
Cena: 1,99 zł
Koszt 1 strony: ponad 3,5 grosza
Warto kupić? Raczej tak
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, DS Automobiles, Peugeot, Renault, Dacia
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: C3, C4, C4 Cactus, C4 Picasso, C5, DS3, DS4, DS 3, DS 4, DS 5, 207, 208, 2008, 308, 3008, 508, 5008, RCZ, Captur, Clio, Espace, Koleos, Laguna, Megane, Scenic, Duster, Logan, Sandero
Ale pierwsze samochody francuskie pojawiły się już na stronie 4. w wynikach sondy. Czytelnicy tygodnika MOTOR odpowiadali na pytanie „Jaki używany samochód w cenie do 30 tys. zł jest Twoim zdaniem najciekawszy?”. Żaden z 30 modeli nie uzyskał miażdżącej przewagi, żaden nie uzyskał 9% wskazań. Na czele niemal ex aequo BMW 3 i Audi A4, acz trzeba sobie jasno odpowiedzieć, że za trzy dychy, to cudów tu raczej nie da się kupić. Zaskakująco wysoką pozycję – piątą – ma Citroën C5, najlepszy z „francuzów”. Zaskakująco wysoką jak na to, kto z zadowoleniem może czytać MOTOR ;-) C5-tka uzyskała 6,11% wskazań. Na szóstym miejscu Renault Laguna III (5,96%), która wyprzedziła Forda Mondeo i Škodę Octavię! Inne auta pozostające w kręgu naszych zainteresowań uplasowały się na miejscach 16. (Peugeot 308, 2,30%), 19. (Dacia Duster, 1,70%), 24. (Renault Megane II, 1,00%), 27. (Renault Laguna II, 0,50% i 29. (Peugeot 207 SW, 0,44%).
Potem jest mnóstwo ukłonów bitych na klęczkach przed Audi, aż na stronie 10. wspomniano, że Peugeot 308 przechodzi lifting. W materiale wspomniano też o kompaktowym SUV-ie 3008.
Marka Renault zanotowała przeszło 25-procentowy wzrost sprzedaży w Polsce w ciągu pierwszych czterech miesięcy br. Jest szóstą najchętniej wybieraną marką w naszym kraju jeśli chodzi o nowe samochody. W Top10 mieści się jeszcze Dacia z 19,4-procentowym wzrostem sprzedaży. Zajmuje dziewiątą pozycję. Tabelkę z tymi wynikami znajdziecie na stronie 11.
Obok – wybaczcie ten wtręt – MOTOR pisze o „nowych napędach Volkswagena”. Wspominają tam o silnikach TGI zasilanych gazem ziemnym. Ja bym dobrze sprawdził, czy ta skłonna do oszustw marka nie zechce ich napędzać cyklonem B… Wybaczcie, nie mogłem się powstrzymać ;-)
Na marginesie strony 12. podano skrócony cennik Renault Captura po liftingu. U nas znajdziecie pełną wersję ;-) z wyposażeniem nawet.
Strony 12-13 poświęcono na materiał podsumowujący ubiegłoroczną sprzedaż poszczególnych marek dostępnych w Europie. Podano po trzy najpopularniejsze modele w obrębie każdej z nich. Marki nas interesujące, to Citroën (najlepiej sprzedające się modele, to C3, C4 Picasso i C4 Cactus), Dacia (Sandero, Duster, Logan), DS (3, 4, 5), Peugeot (208, 308, 2008) i Renault (Clio, Captur, Megane). Renault było druga najchętniej kupowaną marką w Europie, Peugeot piątą, Citroën trzynastą, Dacia szesnastą, a DS trzydziestą drugą.
Zapowiadany na okładce test Nowego Peugeota 5008 MOTOR zamieścił na stronach 14-17. To wersja GT napędzana 180-konnym silnikiem BlueHDi połączonym seryjnie z automatyczną skrzynią biegów. Auto nie jest tanie, bo kosztuje 166.700 zł, ale kompletne wyposażenie łagodzi ból odczuwalny podczas wypisywania przelewu ;-)
Redaktor Laska wyjaśnia, że na fali niemalejącej mody na SUV-y i crossovery wielu producentów zmienia swoje modele. To nie tylko Peugeot – Autor wspomina także Renault z modelami Espace i Scenic. To jednak – w moim odczuciu – odpowiednio crossover i jednak wciąż minivan, gdy u Peugeota możemy spokojnie mówić o SUV-ach 3008 i 5008.
Oba mają bardzo podobną stylistykę, choć wg mnie 3008-ka ma lepsze proporcje. Peugeot 5008 jest dłuższy o niemal 19,5 cm od 3008, ale tylko o 2 cm wyższy od niego. Dzięki większemu o 16,5 cm rozstawowi osi wygląda dobrze, ale w moim odczuciu 3008 jest ładniejszy. To jednak kwestia gustu i… potrzeb. A tutaj wybrałbym jednak 5008 z uwagi na siedem miejsc, czego w 3008-ce mieć nie można. W 5008 są one seryjnie na polskim rynku, ale nie w każdym kraju tak jest, w niektórych dwa dodatkowe fotele wymagają dopłaty.
MOTOR narzeka, że opcjonalny szklany dach ogranicza przestronność na wysokość, że tych siedem miejsc jest seryjnych, i że bagażnik ma tylko 166 litrów, gdy rozłożone są wszystkie fotele. Na szczęście zaraz pochwalono regularny kształt kufra, a także to, że po złożeniu foteli drugiego i trzeciego rzędu, a także tego prawego z przodu można zamkniętą 5008-kąp przewieźć przedmioty o długości aż 280 cm! Zauważono też, że na fotelach trzeciego rzędu jest nieco przestronniej, niż u wielu konkurentów.
MOTOR pochwalił również przednie fotele, nieźle ocenił też te w drugim rzędzie.. Niestety stoliki umieszczone w oparciach tych przednich są dość nisko zawieszone. Nie brakuje za to schowków – łącznie mają 38 litrów pojemności! Ten w podłokietniku swobodnie zmieści dwulitrową butelkę.
Kokpit, to nie tylko rewelacyjny design, ale nawet łatwa obsługa! Tak, MOTOR pochwalił obsługę i-Cockpitu! Wykończenie (zarówno jakość, jak i materiały wykończeniowe) też uzyskało wysokie noty. Zachwyca bogate wyposażenie, również to z zakresu bezpieczeństwa.
Zawieszenie uznano za dość twarde, a kierownica świetnie leży w dłoniach i pozwala na dobrą kontrolę samochodu. Na szczęście nie dostrzeżono żadnych niepokojących odgłosów z podwozia, choć już silnik uznano za dość głośny. Skrytykowano brak napędu na cztery koła, zwłaszcza, że niektórzy tańsi rywale go oferują. Na szczęście MOTOR przytomnie stwierdza, że wielu klientów wcale z tego powodu nie rozpacza.
Na stronie 43. MOTOR odpowiada swojemu czytelnikowi, że wybór Dacii Duster na rynku wtórnym, to niezły pomysł.
W dziale Używane pojawia się przegląd piętnastu SUV-ów. MOTOR wśród modeli tanich w eksploatacji proponuje m.in. Renault Koleosa w pierwszej wersji. Sugerują wybór auta z dieslem 2.0 dCi („świetny silnik”), chwalą niską awaryjność tego modelu i dobry stosunek ceny do rocznika. Z kolei wśród samochodów, którymi śmiało można zjechać z asfaltu w teren wskazano m.in. Dacię Duster. To auto ma bardzo dobry napęd 4×4 (dowodzi tego choćby w Dacia Duster Elf Cup. W dodatku jest tanie w zakupie i eksploatacji, ma duży prześwit i dobre silniki, a czepiać się można jedynie relatywnie spartańskiego wykończenia, bo wyposażenie wersji 4×4 było zwykle całkiem przyzwoite. No ale od terenówki z reguły się cudów nie oczekuje.
O silnikach, które dość często sprawiają kłopoty, MOTOR pisze na stronach 50-53. Zauważa problemy z volkswagenowskimi 1.9 TDI i 2.0 TDI, owszem, ale krytykuje też motory 1.9 dCi i 1.5 dCi z Grupy Renault oraz 1.6 THP od PSA. Niestety jakoś nie zauważa gamy silników TSI/TFSI. Cóż – pewnie jest ich mało do kupienia na rynku wtórnym, a jak są, to uszkodzone ;-)
MOTOR wymienił modele, w których występują opisane silniki. W przypadku motoru 1.9 dCi były to Renault Megane II, Laguna II, Scenic II, Espace IV oraz Nissan Primera. Jeśli chodzi o mniejszego diesla Renault, to można go spotkać m.in. w Renault Clio, Megane, Scenic’u i Lagunie, kilku Nissanach oraz w Daciach Logan, czy Sandero. O Dusterze i innych modelach Dacii zapomniano ;-)
Motor 1.6 THP spotykany jest w wielu konstrukcjach PSA i BMW, m.in. w Citroënach C4, C5, DS3, DS4 oraz w Peugeotach 207, 208, 308, 508, 3008, 5008 i RCZ.
I to już wszystko, co MOTOR napisał o francuskich samochodach w aktualnym wydaniu.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: MOTOR
Najnowsze komentarze