MOTOR w tym tygodniu ukazał się z dwunastostronicowym dodatkiem. Poświęcono go unikaniu błędów podczas procedury kupowania/sprzedawania samochodu. Zanim jednak do tego dodatku dojdziemy proponuję, byśmy skupili się na regularnym wydaniu – na pewno będzie to ciekawsza część dla miłośników aut francuskich. Ale aktualny MOTOR pozostanie taki jeszcze w nadchodzącym tygodniu – z uwagi na środowe święto ukazał się bowiem numer podwójny.
MOTOR nr 32-33 (3398-99) z 30.VII.2018
Wydawca: Bauer Sp. z o.o. Sp. k.
Stron: 72 (z okładką) + 12 (dodatek)
Cena: 2,99 zł
Koszt 1 strony: ponad 3,5 grosza
Warto kupić? Tak
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, DS Automobiles, Peugeot, Renault, Alpine, Dacia
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: C1, C3, C4 Picasso, DS, 207, 208, 307, 308, 403, 404, 405, 407, 508, 5008, 12, 15, 17, Avantime, Captur, Caravelle, Clio, Espace, Fuego, Juvaquatre, Kadjar, Laguna, Megane, Racoon, Scenic, SUV coupe, Talisman, Trezor, Twingo, Type B, A110, A310, A610, Dokker, Duster, Lodgy, Sandero
Po teście dziesięciu używanych kompaktowych kombi w poprzednim numerze MOTOR przeprowadził sondę wśród swoich czytelników. Większość z nich (ponad 21% respondentów!) za najlepsze kombi w stawce uznała Škodę Octavię. Francuskie modele znalazły się pod koniec – Megane na pozycji ósmej (7,76%), a 308-ka na dziewiątej (6,18%).
Za to miłośnicy Renault powinni zajrzeć na strony 6-9. Zamieszczono tam materiał o przyszłych i przeszłych modelach tej francuskiej marki. Pokazano wizualizacje SUV-a coupe, drugiej generacji Captura, piątej generacji Clio oraz poliftingowe Megane i Kadjara. Ale przypomniano też 10 najciekawszych aut coupe Renault: Type B, Juvaquatre, Caravelle, 15, 17, Fuego, koncepcyjnego Racoona, Megane I Coupe, Odlotowego Avantime’a, Lagunę III Coupe oraz koncepcyjnego Trezora. W materiale wspomniano też modele 12, Espace, Talisman i Twingo oraz Alpine A110.
A skoro już mowa o Alpine, to w przyszły weekend na Zamku Topacz odbędzie się Pierwszy Międzynarodowy Zlot Alpine. Spodziewane są nie tylko nowe modele A110, ale też „stare” A110, A310 i A610. MOTOR wspomniał o tym wydarzeniu w lewym dolnym rogu strony 10.
Na stronach 10-11 zamieszczono dane dotyczące sprzedaży nowych aut w Polsce w pierwszym półroczu 2018 roku. Jeśli chodzi o marki, to Renault zajmuje miejsce szóste, dwa oczka przed Dacią, Peugeot jest dwunasty, a Citroën dziewiętnasty. Z tym, że podsumowano wyłącznie sprzedaż samochodów osobowych. DS Automobiles z wynikiem 89 aut znalazło się na miejscu 34. Alpine (pozycja 41.) znalazło siedmiu nabywców. A jak to wygląda, jeśli chodzi o modele?
Dacia Duster wskoczyła na miejsce dziewiąte. Renault Clio było jedenaste. Dacia Sandero uplasowała się wyżej (22.), niż Renault Megane (24.). Captur zajął pozycję 33., trzy oczka wyżej, niż Citroën C3. Dacia Dokker znalazła 1.760 nowych klientów, co pozwoliło jej zająć miejsce 46, a pięćdziesiątkę najpopularniejszych modeli zamknęła Dacia Lodgy. Czyżby naprawdę pokonała Citroëna C4 Picasso???
Porównanie siedmiu siedmiomiejscowych SUV-ów MOTOR zamieścił na stronach 16-25. Wygrała niestety Škoda (jak zwykle na dopingu?), ale drugie miejsce przypadło Peugeotowi 5008! Nie wierzyłem własnym oczom! Lew ustąpił Kurze jedynie o 2 punkty na 300 możliwych do zdobycia i już nawet to jest zaskakujące jak na niemieckie wydawnictwo. Co więcej – Peugeota 5008 uznano za najciekawsze auto w teście! Wprawdzie wykończenie uznano tylko za niezłe, ale MOTOR nie mógł przecież dopuścić, by Kuraq (a realnie Kodiaq) przegrał z francuską propozycją.
Peugeot okazał się nader przestronny. Silnik BlueHDi 180 świetnie współpracuje z ośmiobiegową automatyczną skrzynią. Całość zapewnia świetne osiągi i najniższe w stawce spalanie! To także wpływ stosunkowo niskiej masy francuskiego SUV-a. Za to nie rozumiem zarzutów o rzekomej sztywności zawieszenia w Peugeocie 5008. Jak na SUV-a jest w tym samochodzie wyjątkowo komfortowo! Druga sprawa, to rzekomo przeciętne wyposażenie 5008-ki – a musicie wiedzieć, że MOTOR opisał wersję GT. I był to jedyny samochód w stawce, którego cena nie wzrosła po doposażeniu. Volkswagen Tiguan Allspace też przegrał z Peugeotem :-) Nic dziwnego!
A skoro już o Peugeot 5008 mowa to poczytajcie nasze testy tego samochodu:
- Peugeot 5008 1.6 THP EAT6
- Peugeot 5008 2.0 BlueHDi
- Peugeot 5008 1.6 BlueHDi
- Peugeot 5008 1.2 PureTech 130
Zobaczcie też nasz film, który nakręciliśmy w Nowej Zelandii:
Można się rozmarzyć, prawda? Idziemy jednak przez Motor dalej. Są klienci, którzy sprowadzają używane samochody z Japonii. Ma to sens wtedy, gdy szukacie naprawdę wyjątkowego samochodu. MOTOR (na stronach 44-45) wspomina m.in. o Renault Clio V6.
Na stronie 55. MOTOR zamieścił raport awaryjności aut według polskich mechaników. W rankingu znalazły się też auta francuskie, ale raczej w drugiej połowie stawki. W tabelce natraficie na modele Peugeota (207, 307, 407) i Renault (Scenic, Laguna, Megane). Źródło danych mało… wiarygodne?
A skoro mowa o Scenic’u, to na stronach 56-59 w dziale Używane opisano trzecią generację tego modelu. Ale wspomniano też o innych generacjach, łącznie z aktualną. Porównano ceny poszczególnych roczników z cenami Volkswagenów Touranów – francuski minivan zawsze jest dużo tańszy, a jak twierdzi cytowany przez MOTOR Rafał Strzyżewski z portalu eurosamochody.pl – może i lepszy niż niemiecka konkurencja. My o tym wiemy!
Przy okazji Scenic’a opisano dokładnie i rzetelnie. Auto zdobyło maksymalne, pięciogwiazdkowe noty we wszystkich ocenianych kategoriach: nadwozie, silniki benzynowe, wysokoprężne i zawieszenie. Końcowa nota mogła więc być tylko jednak – pięć gwiazdek! Jak na pismo wydawane przez spółkę zależną od Niemców, to znakomity wynik!
MOTOR pokusił się o zestawienie średniego testowego spalania aut dostępnych na rynku wtórnym. Podzielił te używane auta na segmenty, wyciągnął średnie spalanie dla każdej klasy i wybrał najoszczędniejsze modele. W tej grupie znalazły się też auta francuskie.
Jakie znalazłem na stronach 60-63?
- Citroën C1 1.0 VVT-i – średnie spalanie: 5,7 l/100 km
- Renault Clio 1.5 dCi 90 – średnie spalanie: 4,4 l/100 km
- Peugeot 208 1.4 HDi – średnie spalanie: 4,8 l/100 km
- Renault Clio 0.9 TCe – średnie spalanie: 5,9 l/100 km
- Renault Megane 1.6 dCi 130 – średnie spalanie: 5,0 l/100km
- Renault Laguna 1.5 dCi 110 – średnie spalanie: 5,7 l/100 km
- Peugeot 508 1.6HDi 112 – średnie spalanie: 5,7 l/100 km
- Renault Laguna 2.0 dCi 150 – średnie spalanie: 6,2 l/100 km
- Dacia Duster 1.5 dCi 110 4×4 – średnie spalanie: 6,9 l/100 km
- Renault Captur 1.2 TCe 120 – średnie spalanie: 7,0 l/100 km
- Dacia Lodgy 1.5 dCi 110 – średnie spalanie: 5,7 l/100 km
- Renault Scenic 1.6 dCi 130 – średnie spalanie: 5,8 l/100 km
- Citroën Grand C4 Picasso 2.0 HDi 150 – średnie spalanie: 6,8 l/100 km
Jednak wiarygodność tego testu stoi pod dużym znakiem zapytania. Przykładowo Toyota Aygo napędzana tym samym silnikiem, co Citroën C1, spaliła w teście o 0,3 l/100 km mniej. Czy w takim razie całe to zestawienie ma jakiś sens?
W dziale Motopasje (strony 68-69) opisano Peugeota 404 SL Cabriolet. Przepiękne auto z czasów, kiedy styl był najważniejszy! A skoro otwartą 404-kę zaprojektowało studio Pininfarina, to możecie sobie wyobrazić, o jakim cudzie design mowa!
W materiale przypomniano jednak i kilka innych projektów Włochów dla Francuzów. To choćby legendarne Peugeoty 403, 404 i 405. Przypomniano też cudownego Citroëna DS Cabriolet. Tekstu jest raczej niewiele, okraszono go kilkoma fotografiami, ale samochód jest po prostu obłędny!
Citroëna DS można dostrzec na reprodukcji zdjęcia zamieszczonej na stronie 70. w dziale MOTOR Retro).
W dodatku nie natrafiłem na cokolwiek o samochodach francuskich.
I to już wszystko, co MOTOR napisał o autach francuskich w aktualnym numerze.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: MOTOR
Najnowsze komentarze