Małe te zdjęcia, ale są. Na okładce aktualnego numeru tygodnik MOTOR pokazał drugą generację Clio, Citroëna Xsarę, C4 Picasso oraz najnowsze Berlingo. Niestety wszystkie te auta przytłacza wielkie zdjęcie BMW i niewiele mniejsze, ale uwydatnione Volkswagena Tuarega. Którego znowu próbuje się nobilitować zestawiając go z Audi i Mercedesem.
MOTOR nr 36 (3402) z 3.IX.2018
Wydawca: Bauer Sp. z o.o. Sp. k.
Stron: 56 (z okładką)
Cena: 1,99 zł
Koszt 1 strony: ponad 3,5 grosza
Warto kupić? Można
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, DS Automobiles, Peugeot, Renault, Dacia
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: Berlingo, C3, C4 Picasso, Xsara, 3 Crossback, 206, 207, 208, 306, 308, 3008, 508, Partner, RCZ, Captur, Clio, Megane, Duster, Logan, Sandero
Na stronie 4. zamieszczono list Stałego Czytelnika, po lekturze którego zacząłem się zastanawiać, czy rzeczywiście ktoś pisze takie pierdoły do gazet. Wylicza dane techniczne modeli pewnej koreańskiej marki, która – mam wrażenie – jest od jakiegoś czasu dość mocno promowana przez motogazetki, nie tylko przez MOTOR. Nie tak bardzo, jak marki koncernu VAG, ale niewiele mniej już. I nie wiem, czy to też nie jest coś wspierającego ten dalekowschodni koncern, a konkretnie tę jedną markę o trzyliterowej nazwie.
Na marginesie strony 10., w dziale Przyszłe premiery, MOTOR niezmiennie zapowiada nowe generacje Dacii Sandero, Peugeota 208, Renault Clio, oraz nowy francuski model, DS 3 Crossback.
Z tabelki zamieszczonej na stronie 11. wynika, iż Dacia Duster była dziesiątym najchętniej kupowanym nowym samochodem osobowym w Polsce. Dane obejmują rejestracje w ciągu pierwszych siedmiu miesięcy br.
Na tej samej stronie pojawiła się też wzmianka o nowych cenach Dacii Logan MCV oraz promocji na Renault Clio Life.
Prawdziwy artykuł poświęcony francuskiemu samochodowi znajdziecie jednak dopiero na stronach 16-19. To test Citroëna Berlingo w jego najnowszej wersji. W materiale wspomniano też Peugeota Partnera – bliźniaczy model z Grupy PSA, a także Nowego Opla Combo, „trzeciego bliźniaka” ;-) Pojawiły się też odniesienia do C3, C4 Picasso i Peugeota 3008.
Pochwalono ogólny komfort francuskiego kombivana, choć doszukano się hałasującej przedniej osi, szumu powietrza przy przednich słupkach (już przy 80 km/h!, w co wierzyć mi się nie chce…) i słabego tłumienia nierówności. To ciekawe, bo wcześniej stwierdzono, że Berlingo tak sprawnie przejeżdża progi zwalniające, że prawie ich nie czuć. Czyli z „leżącymi policjantami” sobie radzi doskonale, a z dziurami w drodze już nie bardzo?
Pochwalono stabilne prowadzenie i niewielką wrażliwość na nawet mocny boczny wiatr. Dobrze oceniono także pracę ESP, które za pomocą niewielkich korekt praktycznie do zera niweluje skłonność do podsterowności. Nie przeszkadza także niezbyt bezpośredni układ kierowniczy (zresztą nie ma sensu, aby był inny)! MOTOR zaczął normalniej podchodzić do samochodów uwzględniając ich przeznaczenie i segment! Szok.
Skuteczne hamulce i bogate, także pod względem bezpieczeństwa, wyposażenie testowanej wersji Shine, to kolejne zalety Citroëna Berlingo. Asystent utrzymania pasa ruchu działa w sposób tak płynny, jak w mało którym aucie. Nie wierzyłem, że czytam to w polskojęzycznym piśmie motoryzacyjnym!!!
Skrytykowano spasowanie niektórych elementów kokpitu, za nisko umieszczone kieszenie w drzwiach, niemal niezagospodarowany tunel środkowy i parę innych drobiazgów. MOTOR twierdzi też, że aby włączyć, lub wyłączyć silnik trzeba przycisk START/STOP przytrzymać dłużej. To częsty, choć zupełnie lamnie niezrozumiały zarzut pod adresem aut francuskich.
Ogólna ocena jest niby dobra, ale uwag nie brakuje, choć w moim odczuciu szukano ich nieco na siłę.
Renault Twingo GT pokazano na stronie 29. w roli rywala dla opisanego przez MOTOR Volkswagena Up!-a GTI.
MOTOR postanowił porównać silniki 1.4 TSI z 1.6 THP. Znajdziecie ten materiał na stronach 34-37 i od razu napiszę, że nieznacznie, ale jednak, wygrała jednostka francuska! Okazało się bowiem, że ma dużo niższą awaryjność, zbliżone ceny części, równie dobrą dostępność używanych, porównywalne zużycie paliwa i równie znakomite osiągi. W efekcie jednostka THP uzbierała 16,5 gwiazdki, a silnik TSI tylko 15 gwiazdek. W materiale wymieniono modele Citroëna C4 Picasso i Peugeota 207, 308, 3008, 508 i RCZ.
W dziale Używane na stronie 44. krótko oceniono Renault Captura. Cenę zakupu oraz ceny części i ich dostępność uznano za poniżej średniej, choć w przypadku dwóch pierwszych kwestii to akurat dobrze. Za przeciętne MOTOR uznał pojemność bagażnika, jakość materiałów, osiągi oraz koszty serwisu. Powyżej średniej oceniono przestronność wnętrza, komfort jazdy, hałas, zużycie paliwa i dostępność serwisu. Bardzo dobrą notę wystawiono oceniając wyposażenie, wygląd i styl oraz awaryjność.
W dalszym ciągu w dziale Używane MOTOR dokonał przeglądu rynku wtórnego poszukując samochodów za średnią krajową. Znaleziono m.in. Citroëna Xsarę, Peugeoty 206 i 306, Renault Clio II. Jednocześnie radzą unikać Renault Clio i Megane. Rozdwojenie jaźni?
I to już wszystko, co MOTOR napisał o francuskich samochodach w aktualnym numerze.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: MOTOR
Najnowsze komentarze