Nie wiem, jak u Was, ale w moim mieście MOTOR pojawił się w tym tygodniu w punktach sprzedaży prasy dopiero we wtorek. Za to na jego okładce, acz oczywiście w jej dolnej części, pojawiły się zdjęcia „używanych Renault” – Scenic’a, Clio, Espace, Laguny i Megane. Ale to nie wszystko – tytułowa strona tygodnika MOTOR zawiera jeszcze zapowiedź testu Renault Clio Grandtour oraz porównanie Peugeota 5008 (pierwszej generacji) z dwoma rywalami.
MOTOR nr 40 (3302) z 3.X.2016
Wydawca: Bauer Sp. z o.o. Sp. k.
Stron: 56 (z okładką)
Cena: 1,99 zł
Koszt 1 strony: ponad 3,5 grosza
Warto kupić? Raczej tak
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, Peugeot, Renault, Dacia
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: C3, C4, C4 Picasso, C-Zero, 207, 3008, 5008, 807, i0n, 19, Clio, Espace, Fluence, Laguna, Megane, Scenic, Trezor, Twingo, Zoe, Duster, Logan, Sandero
Na stronie 4. zamieszczono wyniki facebookowej sondy wśród czytelników tygodnika MOTOR, gdzie poproszono o ocenę sieci serwisowej poszczególnych marek. Na pozycji trzeciej, wyprzedzony tylko przez Lexusa i Toyotę – Citroën. Miejsce szóste zajął Peugeot, a ósme Renault. Wychwalana przez motogazetki Škoda zamyka pierwszą dziesiątkę, do której nie zakwalifikował się Volksgauner. Ba, próżno w niej szukać jakiejkolwiek marki niemieckiej poza Fordem. A ludzie i tak wybierają te niemieckie wytwory – drogie i z mizernym, jak widać, serwisem. Polacy – rozum Wam odjęło do reszty?
Dacię Duster wspomniano w tekście poświęconym Toyocie C-HR zamieszczonym na stronach 6-9.
W artykule poświęconym autom elektrycznym i hybrydom (strona 10.) natraficie na Renault Zoe (najlepiej sprzedające się auto elektryczne na Starym Kontynencie) oraz Peugeota i0na i Citroëna C-Zero.
Krótka wzmianka o pięciogwiazdkowym wyniku w testach zderzeniowych EuroNCAP Nowego Peugeota 3008 pojawiła się na stronie 11.
MOTOR pokazał trochę samochodów w artykule poświęconym targom w Paryżu, ale tylko jedno (!) zdjęcie pochodzi z hal wystawowych – i to akurat takie, na którym widać Renault Scenic’a, a w tle – Nowe Citroëny C3 i Nowe Peugeoty 3008. Reszta fotek, to zdjęcia z materiałów prasowych. W samym tekście nie znalazło się nawet słowo o samochodach wystawianych przez gospodarzy imprezy, trzeba tego szukać przy opisach poszczególnych aut, a tu pokazano tylko Renault Zoe, Dacię Sandero (i wspomniano o Loganie i Dusterze) oraz koncepcyjnego Renault Trezora. Praktycznie kompletna olewka tego, co pokazali Francuzi z totalną ignorancją Citroëna i Peugeota. Żenada!
MOTOR twierdzi, że w ubiegłym roku na drogi różnych krajów wyjechało łącznie przeszło 400.000 nowych Clio. Piszą o tym na stronach 24-25, gdzie opublikowano test poliftingowego modelu w wersji kombi. Auto zmieniło się bardzo nieznacznie, a MOTOR ubolewa nad tym, że wciąż nie można do niego zamówić kurtyn powietrznych, chwali za to lepsze poczucie jakości wykończenia wnętrza. Redaktor Struk marudzi też, jakoby z tyłu było ciasno. Cóż – trudno oczekiwać wielkiej przestronności w aucie segmentu B. Acz z wąskimi drzwiami nie sposób się niezgodzie, choć to też wynika z gabarytów auta.
Pochwalono wyposażenie samochodu (testowano wersję Intens) oraz jego prowadzenie, doceniono również zwinność oraz komfort podróżowania. MOTOR uznał też za precyzyjne działanie systemu ESP. Wciąż nie uporano się jednak z szumami powietrza opływającego lusterka boczne. 120-konny silnik 1.2 TCe pochwalono za osiągi, ale skrytykowano za zużycie paliwa (średnio w teście 7,4 l/100 km). Nie spodobała się dwusprzęgłowa skrzynia biegów – początkowo podobno szarpała, co jej całkiem i tak nie przeszło, a do tego rzekomo pracuje wolno. Lepiej pracuje w trybie manualnym.
W artykule poświęconym awariom jednostek napędowych MOTOR – na stronach 30-33 – radzi, kiedy warto wymieniać silnik., kiedy go naprawiać, a kiedy jest to zupełnie nieopłacalne i lepiej zezłomować samochód. Wśródmodeli, do których silnik można kupić tanio, wymieniono m.in. Citroëny C3 i C4, Peugeota 207 i Renault Clio.
Szukając samochodu używanego warto sprawdzić oferty w programach prowadzonych przez importerów. Sam tak zresztą kupiłem swoją 807-kę w niebanalnej wersji. MOTOR przedstawia takie programy na stronach 34-37 i natkniecie się w tym materiale także na auta francuskie. Będą to programy Peugeot Używany Gwarantowany, Citroën Selekt i Samochody Używane w Renault i u Dacii.
Peugeota 5008 pierwszej generacji i Renault 19 można dostrzec na zdjęciu zamieszczonym na stronie 38.
Wśród trzech europejskich hot hatchy zaprezentowanych na stronie 41. MOTOR wskazuje Renault Megane II RS jako ten najciekawszy samochód. Docenia trwały silnik, rozsądne koszty eksploatacji, osiągi, ale zauważa też bardzo twarde i niezbyt trwałe zawieszenie.
W dziale Używane na stronach 42-45 znajdziecie porównanie trzech kompaktowych minivanów – Chevroleta Orlando, Forda Grand C-Maxa i Peugeota 5008. Ten ostatni jest konstrukcją najstarszą, ale egzemplarze z początku produkcji będą tylko o rok starsze od analogicznych u rywali, za to ceny – duuużo niższe. To już pierwsza zaleta 5008-ki. Pochwalono też materiały wykończeniowe i jakość montażu, choć zauważono brak uchwytów na napoje we francuskim minivanie. Wnętrze Peugeota jest najszersze, za to siedziska – najkrótsze. 5008 ma zaś największy (choć i tak niewielki) bagażnik w konfiguracji siedmiomiejscowej – mieści 213 litrów, ale rywale są przeszło dwukrotnie gorsi!
Francuskie auto napędzane 150-konnym silnikiem 2.0 HDi okazuje się najdynamiczniejsze i najbardziej elastyczne, zużywa przy tym porównywalne ilości oleju napędowego, co Ford. Wyraźnie więcej pali Chevrolet. W kwestii prowadzenia Peugeot też nie ma się czego wstydzić. Za to MOTOR docenia fakt, że można jeszcze kupić na rynku wtórnym Peugeota objętego gwarancją, która obejmowała realnie pięcioletni okres!
Nic więc dziwnego, że 5008-ka wygrała porównanie zdobywając cztery gwiazdki. Francuskie samochody w fotogazetkach, jak wino – nabierają wartości po latach. Tyle że mało to profesjonalne i rzetelne ze strony dziennikarzy…
MOTOR zastanawia się na stronach 46-49 „Kiedy nie warto sprzedawać samochodu”. Wśród pokazanych tam aut natkniecie się na Renault Megane II. Mnie zaintrygował przypadek Volkswagena Polo 1.4, którego pierwszy i jedyny właściciel od 14 lat serwisuje w ASO. Podano średni koszt tych wizyt na poziomie 1.800 zł rocznie! Zakładam, że taki przegląd auto zalicza raz do roku, bo nie wygląda na mocno eksploatowane. 1.800 zł za przegląd małego samochodu z prostym silnikiem benzynowym? Nie rozumiem ludzi, którzy jeżdżą Volkswagenami.
Poradnik kupującego używane Renault MOTOR zamieścił na stronach 50-53. Opisano tam modele Twingo II, Clio III, Megane III, Scenic III, Fluence, Laguna III i Espace. Wśród propozycji alternatywnych znajdziecie m.in. Citroëna C4 Picasso i Peugeota 807. W artykule zauważono znaczący wzrost jakości francuskich aut, choć stwierdzono też, że Polacy niechętnie rozstają się z wyznawanymi stereotypami i legendami.
I to już wszystko, co MOTOR napisał o francuskich samochodach w aktualnym wydaniu.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: MOTOR
Najnowsze komentarze