TytuĆ artykuĆu miaĆ pierwotnie brzmieÄ „Z rumunkÄ po francusku”. W koĆcu Dacia to rumuĆskie auto z wieloma francuskimi rozwiÄ zaniami. Francuskie jest m.in. zawieszenie, co powoduje, ĆŒe Dusterem jeĆșdzi siÄ po prostu przyjemnie.. OczywiĆcie wiÄkszoĆÄ czasu Duster spÄdziĆ jednak na asfalcie, ale ten teĆŒ byĆ mokry i momentami Ćliski. A wybieraliĆmy drogi raczej niĆŒszych kategorii (jeĆli w ogĂłle moĆŒna mĂłwiÄ o tych wysokiej kategorii w naszym kraju…), ĆŒeby sprawdziÄ, jak auto posadowione na 16-calowych felgach bÄdzie sobie radziĆo na licznych wyrwach w nawierzchni. Owszem â opony miaĆy caĆkiem spory profil, co sprawiĆo, ĆŒe jazda nawet po sĆabych drogach powiatowych i gminnych stawaĆa siÄ â naprawdÄ! â przyjemnoĆciÄ , ale powiedzmy jasno: Dacia Duster, to samochĂłd na kaĆŒdÄ okazjÄ. Tani, ma swoje wady ale za tÄ cenÄ…
Z zewnÄ trz
Dacia Duster, kiedy zobaczyĆem jÄ po raz pierwszy na targach, na ktĂłrych miaĆa premierÄ, robi wraĆŒenie samochodu duĆŒego. Od razu postanowiĆem ustawiÄ jÄ obok dwĂłch popularnych SUV-Ăłw czÄsto spotykanych na polskich drogach â Toyoty Rav4 i Mitsubishi Outlandera (ten drugi akurat w wersji z rynku amerykaĆskiego). Tym bardziej, ĆŒe kupujÄ c ktĂłreĆ z tych aut na rynku wtĂłrnym moĆŒna siÄ zawahaÄ, czy nie wybraÄ jednak fabrycznie nowego Dustera z trzyletniÄ gwarancjÄ za wcale niewiele wyĆŒsze pieniÄ dze. Owszem â z reguĆy z uboĆŒszym wyposaĆŒeniem, ale jednak ta gwarancja…
Co siÄ rzuca w oczy od razu? Duster, to samochĂłd muskularny, dla prawdziwego faceta. Zgoda, kobieta teĆŒ moĆŒe nim jeĆșdziÄ, ale z racji poszerzonych bĆotnikĂłw i muskularnej sylwetki do SUV-a Dacii lepiej jednak pasuje mÄĆŒczyzna. I dobrze by byĆo, ĆŒeby miaĆ wiÄcej, niĆŒ 1,5 metra wzrostu i nie woziĆ ze sobÄ kota na rĂłĆŒowej smyczy w wiklinowym koszyku ;-)
Masywne auto o ciekawych proporcjach szerokoĆci do wysokoĆci, moĆŒe siÄ podobaÄ. Jest z daleka widoczne na drodze, wiÄc nie tylko moĆŒna je dostrzec wczeĆniej, ale od razu widaÄ, ĆŒe jedzie czĆowiek, ktĂłry ma w nosie urban legends, za to wie, jak sensownie wydaÄ swoje pieniÄ dze. Nie brakuje bowiem ludzi liczÄ cych tak: âkupiÄ DaciÄ, pojeĆŒdĆŒÄ niÄ 2,5 roku, sprzedam jeszcze z gwarancjÄ i kupiÄ nowÄ â. ChoÄ nie wiem, czy ktoĆ bÄdzie chciaĆ siÄ tak szybko rozstaÄ z Dusterem…
Testowany egzemplarz miaĆ nieco szlachetniejsze wykoĆczenie (jak na DaciÄ!) â srebrne obudowy lusterek, relingi, pĆyty podwozia, czy nakĆadki na progi dodawaĆy Dusterowi charakteru i odrobiny ekskluzywnoĆci. Czy jednak byĆa mu ona potrzebna? To samochĂłd, ktĂłrym z powodzeniem moĆŒecie zjechaÄ na bezdroĆŒa, czy warto wiÄc ryzykowaÄ porysowanie tych elementĂłw? JednakĆŒe mi to sreberko siÄ podobaĆo â oĆŒywiĆo ciemne nadwozie, a w ĆŒadnym wypadku nie wyglÄ daĆo festyniarsko.
Lekko przyciemnione szyby w tylnych drzwiach i nad tylnymi bĆotnikami, z lekko uniesionÄ dolnÄ krawÄdziÄ w tych ostatnich, dodawaĆy testowanemu Dusterowi uroku. Spore przednie reflektory zapewniajÄ duĆŒÄ iloĆÄ ĆwiatĆa podczas jazd po zmroku, a zespolone lampy tylne osadzono wysoko, w dodatku nieco w gĆÄ b wzglÄdem zderzaka, wiÄc nie sÄ naraĆŒone na stĆuczenie podczas typowo parkingowych kolizji. Ciekawym zabiegiem stylistycznym sÄ przetĆoczenia na klapie bagaĆŒnika, komponujÄ ce siÄ wĆaĆnie z tylnymi lampami. Drobna rzecz, ale od razu widaÄ, ĆŒe nie oszczÄdzano w kwestii giÄcia blach, co jest procesem doĆÄ kosztownym w produkcji samochodĂłw.
Gdy patrzy siÄ na Dustera z boku, to widaÄ, ĆŒe proporcje auta sÄ wierne wieloletnim kanonom tego typu konstrukcji â maskÄ pochylono w niewielkim stopniu, czÄĆÄ pasaĆŒerska jest duĆŒa i masywna, z tyĆu karoseria opada niemal pionowo, a jedynym ukĆonem w stronÄ nieco nowoczeĆniejszych trendĂłw jest doĆÄ mocno pochylona przednia szyba. Kiedy jednak siedzi siÄ wewnÄ trz, wcale nie ma siÄ wraĆŒenia aĆŒ takiego kÄ ta tejĆŒe pochyĆoĆci. SzkĆo jest doĆÄ blisko kierowcy i pasaĆŒera, co znowu przywodzi na myĆl starÄ szkoĆÄ konstrukcji aut terenowych.
Masywne relingi pogĆÄbiajÄ wraĆŒenie, ĆŒe Dacia Duster jest idealnym samochodem dla aktywnych â moĆŒna tam zamontowaÄ bagaĆŒnik na rowery, ktĂłry w okresie zimowym zamienicie na taki do przewozu nart, a na nastÄpne wakacje przewieziecie na dachu deskÄ surfingowÄ . OczywiĆcie nie bÄdzie problemu z zamontowaniem tradycyjnej âtrumienkiâ, jeĆli ktoĆ nie zdoĆa siÄ zmieĆciÄ do kufra z tyĆu pojazdu.
W Ćrodku
Jak na swojÄ cenÄ to Dacia Duster wyglÄ da imponujÄ co z zewnÄ trz, ale wielu dziennikarzy zarzuca jej wrÄcz spartaĆskie wyposaĆŒenie i tanie materiaĆy wykoĆczeniowe. PoniekÄ d troszkÄ racji w tym jest â nie znajdziecie w ĆŒadnej wersji automatycznej klimatyzacji, fabrycznej nawigacji, szklanego dachu, czy ksenonĂłw, ale to nie moĆŒe dziwiÄ â Dacia jest budĆŒetowÄ markÄ i ma trafiaÄ do klientĂłw, ktĂłrzy nie mogÄ , lub zwyczajnie nie chcÄ kupowaÄ drogich aut z bardzo bogatym wyposaĆŒeniem. Na pokĆadzie wiÄc znajdziecie to, co naprawdÄ przydatne, co zapewnia podstawowy poziom bezpieczeĆstwa, ale z wielu ekstrasĂłw Ćwiadomie zrezygnowano juĆŒ na etapie projektowania.
Nie mogÄ siÄ jednak zgodziÄ z krytykÄ uĆŒytych materiaĆĂłw wykoĆczeniowych. SÄ one z zaĆoĆŒenia niedrogie, ale wyglÄ dajÄ co najmniej dobrze. Uroda plastikĂłw w Grupie Renault, zwĆaszcza w taĆszych modelach (moĆŒna to zarzuciÄ Clio, Modusowi, czy nawet taĆszym wersjom Megane) wynika w duĆŒej mierze z faktu, ĆŒe sÄ one w 100% poddawane recyclingowi. Niemniej jednak faktura tych tworzyw prezentuje siÄ caĆkiem Ćadnie i widaÄ, ĆŒe zadbano o to, by pasaĆŒerowie Dustera czuli siÄ w nim dobrze.
Uzasadnione natomiast bywajÄ sĆowa krytyki dotyczÄ cej jakoĆci montaĆŒu. DoĆÄ czÄsto wystÄpujÄ cym problemem Dustera jest uszczelka dolnej krawÄdzi przedniej szyby. Ma ona postaÄ gÄ bki i oddziela szybÄ od deski rozdzielczej. Niestety nadzwyczaj czÄsto jest Ćșle zamontowana, wystaje zza deski i draĆŒni oczy. Co gorsza â aby jÄ sensownie wkleiÄ na nowo, nie obejdzie siÄ bez demontaĆŒu deski :-( Mam nadziejÄ, ĆŒe po faceliftingu zostanie to poprawione.
WnÄtrze Dacii Duster oferuje wystarczajÄ co duĆŒo przestrzeni. Kierowca i pasaĆŒer z przodu majÄ sporo miejsca, z tyĆu teĆŒ jest nieĆșle, choÄ trzech rosĆych facetĂłw moĆŒe odczuwaÄ pewien dyskomfort. Nad gĆowÄ miejsca jest duĆŒo. DoroĆli o przeciÄtnych wymiarach spokojnie jednak bÄdÄ podrĂłĆŒowaÄ na tylnej kanapie w trĂłjkÄ, a warto przy okazji zauwaĆŒyÄ, ĆŒe wszyscy oni majÄ do dyspozycji trzypunktowe pasy bezpieczeĆstwa. KaĆŒdy z tych pasaĆŒerĂłw ma teĆŒ indywidualnie regulowany na wysokoĆÄ zagĆĂłwek, co zauwaĆŒalnie poprawia bezpieczeĆstwo, zwĆaszcza w przypadku kolizji polegajÄ cych na najechaniu na tyĆ auta.
A design? Moja mĆodsza cĂłrka skrytykowaĆa tyĆ auta. WedĆug niej jest tam po prostu za czarno. WewnÄ trz, zwĆaszcza z tyĆu, przydaĆoby siÄ nieco jaĆniejszych elementĂłw. Testowe auto wyposaĆŒone byĆo w doĆÄ ciemnÄ tapicerkÄ, ktĂłra wraz z grafitowymi obiciami drzwi mogĆa nieco przytĆaczaÄ. Jedynie srebrna klamka oĆŒywiaĆa nieco tÄ przestrzeĆ. Nawet lakierowane na brÄ zowo elementy nadwozia z tyĆu nie ratowaĆy sytuacji.
A skoro juĆŒ jesteĆmy przy klamkach wewnÄtrznych â trochÄ w nich straszÄ widoczne Ćruby. To detal, tym bardziej, ĆŒe elementy te nie sÄ jakieĆ ordynarne, ale pewnie niewiele podniosĆyby koszt caĆego samochodu jakieĆ przyjemne zaĆlepki. CaĆoĆÄ z pewnoĆciÄ wyglÄ daĆaby nieco lepiej. Kolejna rzecz do poprawy w przyszĆoĆci.
Wiele osĂłb oglÄ dajÄ cych naszego testowego Dustera zwrĂłciĆo uwagÄ na plastikowy element wykoĆczenia w kolorze brÄ zowym, ktĂłry pojawiĆ siÄ na konsoli Ćrodkowej, Ćrodkowym tunelu, uchwytach drzwi oraz obramĂłwkach nawiewĂłw. WiÄkszoĆci siÄ to podobaĆo, choÄ ja osobiĆcie nie chciaĆbym tego typu zdobieĆ w swoim samochodzie. To jednak oczywiĆcie kwestia gustu i wybrania odpowiedniej wersji ;-) BrÄ z nie jest moim motoryzacyjnym ideaĆem.
ObsĆuga tego prostego samochodu nie powinna nastrÄczaÄ najmniejszych problemĂłw nawet ludziom, ktĂłrzy dotychczas nie mieli ani Dacii, ani ĆŒadnego samochodu francuskiego. Mi osobiĆcie nie podobaĆa siÄ jedynie praca wycieraczek â dĆșwignia dziaĆa odwrotnie, niĆŒ w autach koncernu PSA, ktĂłrymi jeĆŒdĆŒÄ na co dzieĆ, choÄ do tego akurat moĆŒna siÄ szybko przyzwyczaiÄ. WiÄkszym problemem jest to, ĆŒe przy zroszeniu szyby pĆynem ze spryskiwaczy, wycieraczki nie uruchamiajÄ siÄ, tylko trzeba ich bieg wymusiÄ. To niby nic wielkiego â wszak i spryskiwacz, i wycieraczki, uruchamia siÄ tÄ samÄ dĆșwigniÄ , ale troszkÄ szkoda, ĆŒe w XXI wieku âpokuszono siÄâ o takÄ skuchÄ. Inna sprawa, ĆŒe lepiej jest przed uruchomieniem wycieraczek dobrze zrosiÄ szybÄ, ĆŒeby piĂłra nie szorowaĆy po suchym szkle, moĆŒe wiÄc patent Dacii nie jest taki zĆy? ;-)
Z dziwnych rzeczy – sterowanie elektrycznych szyb przednich zlokalizowano na konsoli centralnej (podobnie byĆo w CitroĂ«nie Xsara na przykĆad), a tylnych â na koĆcu tunelu Ćrodkowego. Kierowcy siÄga siÄ tam niezbyt wygodnie, ale i tak tylne okna bardziej interesujÄ z reguĆy pasaĆŒerĂłw kanapy, niĆŒ prowadzÄ cego samochĂłd. CaĆe rozwiÄ zanie moĆŒe jednak dziwiÄ, bo… na drzwiach sÄ zaĆlepki sugerujÄ ce, ĆŒe moĆŒna by byĆo w nich spokojnie umieĆciÄ przyciski sterowania szyb.
RĂłwnieĆŒ joystick sĆuĆŒÄ cy do ustawiania elektrycznych lusterek zewnÄtrznych zlokalizowano doĆÄ niestandardowo â na tunelu Ćrodkowym, pod dĆșwigniÄ hamulca rÄcznego. SpotkaĆem siÄ z krytykÄ tego rozwiÄ zania uzasadnionÄ argumentem, jakoby byĆo to niewygodne i w dodatku nie dawaĆo siÄ korygowaÄ ustawieĆ po zwolnieniu hamulca. Ale to chyba bzdura â czĆowiek majÄ cy w miarÄ normalne palce poradzi sobie z tym bez najmniejszego trudu, po prostu operujÄ c tymiĆŒ czĆonkami po obu stronach opuszczonej dĆșwigni hamulca pomocniczego.
WidziaĆem teĆŒ zarzuty na zbyt niskie zlokalizowanie pokrÄtĆa wyboru napÄdu i przyciskĂłw ESP oraz blokowania tylnych szyb przed otwieraniem. Umieszczono je na samym dole konsoli Ćrodkowej, co utrudnia dostÄp do tych elementĂłw sterujÄ cych, gdy wrzucone sÄ biegi nieparzyste, bÄ dĆș wsteczny, ale spĂłjrzmy prawdzie w oczy â z wszystkich tych trzech sterownikĂłw korzysta siÄ raczej rzadko i moĆŒna to zrobiÄ spokojnie na postoju. A gdy juĆŒ koniecznie musimy siÄ tym zajÄ Ä podczas jazdy, to âdla chcÄ cego nic trudnegoâ ;-) W tym samym miejscu znajdziecie teĆŒ zapalniczkÄ samochodowÄ .
Dobra, teraz czas na inne elementy wnÄtrza. Siedzenia Dacii Duster sÄ bardzo wygodne, choÄ siedziska mogĆyby byÄ dĆuĆŒsze. To zarzut, ktĂłry kierujemy pod adresem wielu samochodĂłw francuskich w ostatnim czasie â kiedyĆ CitroĂ«n, Peugeot, czy Renault byĆy pod tym wzglÄdem lepsze. Przednie fotele Dustera zapewniajÄ caĆkiem przyzwoite trzymanie boczne, a przy tym majÄ fajnie wyprofilowane oparcia, zwĆaszcza w odcinku lÄdĆșwiowym krÄgosĆupa, ktĂłry jest mocno obciÄ ĆŒony zwĆaszcza podczas dĆugich podrĂłĆŒy.
Tylna kanapa teĆŒ zapewnia caĆkiem sporo komfortu, ale niestety nie jest to wysoki komfort akustyczny. Dacia Duster nie jest ideaĆem, jeĆli chodzi o wyciszenie wnÄtrza, ale skÄ dĆ siÄ przecieĆŒ ta atrakcyjna cena musi braÄ. Z tyĆu zaĆ jest niestety zauwaĆŒalnie gĆoĆniej, niĆŒ na przednich fotelach, co wprawdzie sĆychaÄ gĆĂłwnie podczas jazd pozamiejskich z wyĆŒszymi prÄdkoĆciami, ale nie zmienia to samego faktu. Znamy przypadki, kiedy uĆŒytkownicy kupowali po prostu maty wygĆuszajÄ ce oferowane do innych samochodĂłw i âupdateâowaliâ Dustera uzyskujÄ c w ten sposĂłb caĆkiem zadowalajÄ ce rezultaty.
BagaĆŒnik jest caĆkiem imponujÄ cy, a do tego ma regularne ksztaĆty. Szerokie nadkola sprawiĆy, ĆŒe przestrzeĆ kufra daĆo siÄ caĆkiem sensownie zaprojektowaÄ. Jedynie w tylnej jego czÄĆci sÄ dodatkowe wnÄki. PodĆoga bagaĆŒnika jest podwĂłjna i kryje pod sobÄ peĆnowymiarowe koĆo zapasowe. JeĆli nie wybieracie siÄ w teren, a potrzebujecie powiÄkszyÄ przestrzeĆ na bagaĆŒe, to moĆŒecie je wyjÄ Ä â wraz z wytĆoczkÄ â i uzyskacie caĆkiem sporo kolejnych litrĂłw, ktĂłre ĆŒona, czy inna partnerka ĆŒyciowa z pewnoĆciÄ bez trudu zagospodaruje ;-)
Ruszamy z parkingu
OK, doĆÄ na razie wraĆŒeĆ z oglÄ dania samochodu. Czas odpaliÄ wysokoprÄĆŒny silnik i wyjechaÄ z parkingu. 16-calowe opony o profilu 65 przy szerokoĆci 215 sÄ caĆkiem imponujÄ ce i mogÄ zaskakiwaÄ w taniej marce. ZapewniajÄ jednak â wraz ze Ćwietnie zestrojonym zawieszeniem â duĆŒÄ dozÄ komfortu, ca na kiepskich polskich nawierzchniach ma wyjÄ tkowe znaczenie.
WspomniaĆem, ĆŒe zawieszenie jest zestrojone Ćwietnie (jak na tÄ cenÄ!)… To oczywiĆcie caĆkowicie subiektywna opinia, choÄ potwierdzona nie tylko przez przedstawicieli naszej redakcji, ale takĆŒe przez znajomych poproszonych o wyraĆŒenie swojego zdania o Dacii Duster. Ich wypowiedzi znajdziecie pod koniec niniejszego artykuĆu. PodaliĆmy dla informacji takĆŒe samochody, ktĂłrymi ci ludzie poruszajÄ siÄ na co dzieĆ.
OK â zawieszenie, choÄ tradycyjne w konstrukcji, jest typowo francuskie. Z jego dobrych czasĂłw. Gdy auta byĆy miÄkkie, ale jednoczeĆnie pozwalaĆy siÄ prowadziÄ caĆkiem pewnie. Gdy powstawaĆy Peugeoty 205, czy 405, CitroĂ«ny AX, ZX, czy nawet Saxo, oraz Renault 19, czy 21, ĆŒe o limuzynie 25 nie wspomnÄ. Ci z Was, ktĂłrzy obawiajÄ siÄ, czy tak zestrojone zawieszenie pasuje do SUV-a uspokoimy â nie jest Ćșle. A wszystko to dziÄki duĆŒemu rozstawowi kĂłĆ i sporemu â w porĂłwnaniu do dĆugoĆci auta â rozstawowi osi. W efekcie Duster jest caĆkiem stabilny i zupeĆnie nie czuÄ relatywnie wysoko poĆoĆŒonego Ćrodka ciÄĆŒkoĆci. Auto nieĆșle skĆada siÄ w zakrÄtach, ESP w testowanym egzemplarzu nie wykazywaĆo tendencji do nadgorliwoĆci (wiemy z forum DaciaKlub.pl, ĆŒe rĂłĆŒne sÄ doĆwiadczenia uĆŒytkownikĂłw DusterĂłw), a jazda na wprost nie nastrÄcza ĆŒadnych problemĂłw.
Komfortowo zestrojone zawieszenie i opony o wysokim profilu znakomicie pochĆaniajÄ mniejsze i wiÄksze nierĂłwnoĆci, jakich niemaĆo na polskich drogach. A â jak wspominaĆem â jeĆșdziliĆmy nie tylko po krajĂłwkach, ale nader chÄtnie zjeĆŒdĆŒaliĆmy teĆŒ na drogi znaczÄ co niĆŒszych kategorii. WszÄdzie tam Dacia Duster radziĆa sobie z niedostatkami asfaltu znakomicie, nic sobie nie robiÄ c z wszelakich dziur, wyrw, pofaĆdowaĆ i co tam jeszcze sobie wymyĆlicie ;-)
Testowe auto znakomicie poradziĆo sobie takĆŒe z przejeĆŒdĆŒaniem ze sporymi prÄdkoĆciami przez licznie spotykane podczas naszych jazd kaĆuĆŒe. MoĆŒe niespeĆna 5.000 km przebiegu nie zniszczyĆo jeszcze opon, ale trzeba przyznaÄ, ĆŒe Ćwietnie radziĆy sobie z odprowadzaniem wody nie powodujÄ c ani przez chwilÄ problemĂłw ze stabilnoĆciÄ . Aquaplanning siÄ nie pojawiaĆ.
Z jazdÄ po wodzie, przez kaĆuĆŒe, jest jednak zwiÄ zana pewna przypadĆoĆÄ, ktĂłra moĆŒe niektĂłrych uĆŒytkownikĂłw draĆŒniÄ. Z uwagi na duĆŒy kÄ t najazdu, czyli doĆÄ mocno wysuniÄtÄ do przodu oĆ kĂłĆ skrÄtnych, a co za tym idzie – krĂłtki zwis â podczas przejeĆŒdĆŒania przez kaĆuĆŒe rozjeĆŒdĆŒana woda najpierw leci do przodu, a zaraz potem w gĂłrÄ, zalewajÄ c w efekcie nie tylko maskÄ, ale i przedniÄ szybÄ. MoĆŒe to zdezorientowaÄ nieprzygotowanego na takie âatrakcjeâ kierowcÄ, dlatego uprzedzamy Was przed takÄ ewentualnoĆciÄ .
ZdarzyĆo nam siÄ teĆŒ parÄ razy zjechaÄ z asfaltowych traktĂłw w nieco luĆșniejszy teren. Czy to mokra, nasiÄ kniÄta wielodniowymi opadami trawa, czy piach, czy ĆŒwir â ĆŒadne z tych utrudnieĆ nie robiĆo wraĆŒenia na Dacii Duster, i to mimo typowo asfaltowych opon na aluminiowych felgach testowego egzemplarza. W sumie najtrudniejszy okazaĆ siÄ piach, ale wĆÄ czenie napÄdu na wszystkie koĆa rozwiÄ zaĆo sprawÄ. ZapoĆŒyczony z Nissana X-Traila mechanizm poradziĆ sobie wyĆmienicie i Duster jak wjechaĆ, tak wyjechaĆ z tego grzÄ skiego, nasiÄ kniÄtego wodÄ podĆoĆŒa.
NapÄd na cztery koĆa poprawia oczywiĆcie trakcjÄ, co odczuwa siÄ zwĆaszcza na Ćliskiej nawierzchni. Z tego rozwiÄ zania szczegĂłlnie cieszyÄ siÄ wiÄc moĆŒna w okresie zimowym, ale tak, czy inaczej â jeĆli potrzebujecie czasem zjechaÄ z asfaltu, wydanie dodatkowych 10.000 zĆ na wersjÄ 4×4 naprawdÄ ma sens. I tak kupicie najtaĆszego SUV-a na rynku napÄdzanego na âcztery Ćapyâ, a korzyĆci z tego wydatku szybko okaĆŒÄ siÄ oczywiste.
Pewnego przyzwyczajenia w Dusterze wymaga doĆÄ krĂłtka jedynka, ale Dacia twierdzi, ĆŒe specjalnie dobrano takie przeĆoĆŒenie, ĆŒeby lepiej jeĆșdziĆo siÄ po luĆșnym podĆoĆŒu. CoĆ w tym jest. W normalnych warunkach spokojnie moĆŒecie ruszaÄ z drugiego biegu, a szeĆciostopniowa skrzynia zapewnia â zwĆaszcza w poĆÄ czeniu z elastycznym silnikiem wysokoprÄĆŒnym â niezĆe osiÄ gi przy umiarkowanym zuĆŒyciu paliwa. To w naszym teĆcie nieznacznie przekroczyĆo 7 litrĂłw na setkÄ, ale trzeba zaznaczyÄ, ĆŒe auto nie miaĆo lekkiego ĆŒycia i byĆo doĆÄ intensywnie uĆŒytkowane ;-)
Silnik trochÄ ponadstandardowo sĆychaÄ we wnÄtrzu pojazdu, ale to akurat norma u Dacii â firma oszczÄdziĆa nieco na matach wygĆuszajÄ cych. W samochodzie takim, jak Duster, zupeĆnie to nie przeszkadza. Auto przeznaczone do zabawy, rekreacji, ma prawo troszkÄ pomruczeÄ. WaĆŒne, ĆŒe we wnÄtrzu nie widaÄ goĆych blach â moĆŒna je dostrzec w zasadzie tylko po otwarciu bagaĆŒnika, na jego pokrywie od Ćrodka. ByÄ moĆŒe to wĆaĆnie stamtÄ d zresztÄ dochodzÄ na tylnÄ kanapÄ wzmoĆŒone dĆșwiÄki â kufer dodatkowo moĆŒe rezonowaÄ to, co przychodzi z tylnej czÄĆci nadwozia, a rozwijana (rÄcznie) nad bagaĆŒnikiem roleta nie jest tego w stanie wyciszyÄ.
Duster nie jest demonem przyspieszania, ale bez trudu rusza z miejsca i w ĆŒadnym wypadku nie jest zawalidrogÄ . Ze 110-konnym silnikiem 1.5 dCi radzi sobie naprawdÄ dobrze, w czym niewÄ tpliwie spora zasĆuga nieduĆŒej masy samochodu. Motor ten chÄtnie wkrÄca siÄ na obroty, turbodziura jest praktycznie niewyczuwalna, a elastycznoĆÄ… Pewnie byĆaby jeszcze lepsza w przypadku skrzyni piÄciobiegowej, ale za to zainstalowana szeĆciobiegowa pozwala rozsÄ dniej gospodarowaÄ olejem napÄdowym.
Pod maskÄ
I w ten zgrabny sposĂłb przeszliĆmy do tego, co pod maskÄ . Temat wprawdzie byĆ wspominany juĆŒ kilkakrotnie, ale z co najmniej jednego powodu musimy wydzieliÄ oddzielnÄ sekcjÄ tego tekstu.
Zanim jednak o tym szczegĂłle wspomnimy, podkreĆlmy, ĆŒe wysokoprÄĆŒna jednostka napÄdowa 1.5 dCi o mocy 110 KM zrobiĆa na nas bardzo dobre wraĆŒenie. Nie tylko jest co najmniej wystarczajÄ ca do tego imponujÄ cego samochodu, ale pracuje bardzo Ćadnie. PĆynnie rozwija moc juĆŒ od najniĆŒszych obrotĂłw, Ćadnie siÄ wkrÄca na wyĆŒsze, a przy tym pracuje naprawdÄ jedwabiĆcie. Dobre zawieszenie silnika niemal do zera ogranicza przenoszenie drgaĆ â i tak zresztÄ niewielkich â z silnika na nadwozie. PrzypomniaĆa mi siÄ od razu Ć koda Fabia z jej zaĆamujÄ cym trzycylindrowym motorem 1.4 TDI, jakÄ mam nieprzyjemnoĆÄ czasem jeĆșdziÄ. Tam juĆŒ gĆupi rozruch silnika, niewaĆŒne, czy na zimno, czy na ciepĆo, rzuca caĆym samochodem, jak padaczka epileptykiem. Owszem â trzy cylindry, to co innego, niĆŒ cztery, ale pojemnoĆÄ zbliĆŒona, dlatego pozwalam sobie o tym wspomnieÄ. ZresztÄ praca tego volkswagenowskiego wynalazku teĆŒ mnie zaĆamuje â potÄĆŒna turbodziura, a potem nagĆe wciĆniÄcie w fotel, ogromne wibracje, nieprzyjemny dĆșwiÄk â poraĆŒka po prostu.
Z tym wszystkim z pewnoĆciÄ nie bÄdziecie mieli do czynienia w jednostkach 1.5 dCi montowanych zarĂłwno w Dacii (nie tylko w Dusterze), ale i w wielu modelach Renault. Silnik ten naprawdÄ dobrze pasuje do omawianego SUV-a, zadowalajÄ c siÄ umiarkowanym apetytem. OszczÄdni z pewnoĆciÄ bez trudu zejdÄ ze Ćrednim spalaniem do 6 litrĂłw ON, my â jak wiecie â zmusiliĆmy Dustera do spoĆŒycia o litr wiÄkszego, ale naprawdÄ nie oszczÄdzaliĆmy tego auta.
DziÄki fabrycznym, seryjnym osĆonom pod silnikiem, jednostka napÄdowa generalnie siÄ nie brudzi, chyba, ĆŒe zjedziecie w jakiĆ teren. My zjechaliĆmy i dlatego komora silnikowa siÄ nieco przykurzyĆa ;-) ale na poniĆŒszych zdjÄciach widzicie, gdzie (miÄdzy innymi) jeĆșdziliĆmy. Warto zauwaĆŒyÄ, ĆŒe w przedziale silnikowym jest naklejka ostrzegajÄ ca, ĆŒeby jednostki napÄdowej nie myÄ.
Ale najbardziej spodobaĆ mi siÄ inny patent. Specjalnie pokazujemy go na zbliĆŒeniu na jednej z fotografii. Na silniku jest wskaĆșnik pokazujÄ cy stan czystoĆci filtra powietrza. DziaĆa to najwyraĆșniej na podobnej zasadzie, jak wskaĆșnik zapeĆnienia worka w odkurzaczu. MaĆa rzecz, a jakĆŒe przydatna, zwĆaszcza w samochodzie, ktĂłrym zjeĆŒdĆŒa siÄ czasem na trakty, na ktĂłrych kurz jest czymĆ jak najbardziej normalnym, a nawet poĆŒÄ danym.
System audio
Na pokĆadzie naszej Dacii Duster zamontowany byĆ fabryczny system audio. SkĆada siÄ on z radia Blaupunkt, czterech gĆoĆnikĂłw oraz sterowania przy kierownicy. Zaczniemy od tego ostatniego, drobnego lecz przydatnego dodatku. Kiedy samochĂłd pojawiĆ siÄ w sprzedaĆŒy i mieliĆmy pierwszy raz okazjÄ go oglÄ daÄ, wydawaĆo nam siÄ, ĆŒe sterowanie przy kierownicy jest w zasadzie zbÄdne. W koĆcu radio w Dusterze jest dostÄpne na wyciÄ gniÄcie rÄki, prawda? Jednak teraz, majÄ c do dyspozycji Dustera przez dĆuĆŒszy okres czasu, okazaĆo siÄ, ĆŒe sterowanie radiem przy kierownicy jest bardzo wygodne. Niestety wiÄ ĆŒe siÄ to ze sporymi kosztami, bo zamawia siÄ to razem z radiem fabrycznym, a cena zestawu (stan na lipiec 2011 roku) wynosi 1.500 zĆotych. Niemniej jednak warto – dla wygody. RozwiÄ zaniem opcjonalnym jest zakup niefabrycznego radia, do ktĂłrego przewidziano pilota na kierownicÄ.
Samo radio ma pomaraĆczowe podĆwietlenie i oferuje podstawowy zestaw funkcji. Do dyspozycji mamy odtwarzacz CD, odtwarzanie plikĂłw mp3 z pĆyty, tuner radiowy i ustawienia dĆșwiÄku. Jest jeszcze wejĆcie AUX. Najbardziej brakuje chyba wejĆcia USB, czy slotu kart pamiÄci, na ktĂłrych moĆŒna by umieĆciÄ pliki mp3. To duĆŒe niedopatrzenie jak na rok 2011 i myĆlÄ, ĆŒe w wersji po liftingu w Dusterze pojawi siÄ duĆŒo ciekawsze radio. PrzetestowaliĆmy wszystkie funkcje doĆÄ dokĆadnie. ZaczynajÄ c oczywiĆcie od CD – pĆyty oryginalne czy nagrane na komputerze sÄ oczywiĆcie czytane bez problemu. Nawet jadÄ c po wybojach i nierĂłwnej drodze nic nie wzruszaĆo naszego odtwarzacza. Podobnie byĆo z plikami mp3. Radio radziĆo sobie ze wszystkimi nagranymi plikami, zarĂłwno ze staĆÄ jak i zmiennÄ prÄdkoĆciÄ kodowania (VBR). CzuĆoĆÄ radioodbiornika jest zadowalajÄ ca – stacje radiowe sĆychaÄ nawet w duĆŒej odlegĆoĆci od nadajnika. To zapewne rĂłwnieĆŒ w jakiejĆ czÄĆci zasĆuga dĆugiej anteny na dachu doĆÄ wysokiego jakby nie byĆo Dustera.
NajwiÄksze zastrzeĆŒenia mieliĆmy (podobnie jak byĆo to w przypadku Logana, Logana MCV i Sandero) do jakoĆci fabrycznych gĆoĆnikĂłw. W zasadzie po zakupie samochodu naleĆŒy je zwyczajnie wymontowaÄ i zaopatrzyÄ auto w coĆ lepszego. Z przodu aĆŒ prosi siÄ system dwudroĆŒny, w ktĂłrym oddzielnie zamontowany zostanie gĆoĆnik Ćrednio-niskotonowy (w fabrycznym miejscu drzwiach) a oddzielnie wysokotonowy. Z tym jest trochÄ zabawy – moĆŒna ten gĆoĆnik umieĆciÄ w drzwiach na wysokoĆci lusterek albo pod szybÄ , na desce rozdzielczej. W kaĆŒdym przypadku oznacza to ciÄ gniÄcie dodatkowych kabli do zwrotnicy. To jednak naprawdÄ warto zrobiÄ. W drzwiach tylnych teĆŒ warto skorygowaÄ fabryczny zestaw, montujÄ c tam gĆoĆniki szerokopasmowe. Wtedy fabryczne (lub jakiekolwiek inne!) radio nabierze ĆŒycia i pojawi siÄ coĆ wiÄcej, niĆŒ Ćrednie tony i stĆumione basy. Fabryczny zestaw audio, to naszym zdaniem jeden z najsĆabszych punktĂłw samochodu.
Warto w tym miejscu wspomnieÄ, ĆŒe na rynku istnieje wiele dobrych alternatyw jeĆli chodzi o sam radioodtwarzacz. RezygnujÄ c z przyjemnoĆci sterowania pod kierownicÄ , moĆŒna za kilkaset zĆotych wybraÄ doskonale wyposaĆŒony model dobrej firmy. JeĆli ma komponowaÄ siÄ z wystrojem Dustera, powinien mieÄ pomaraĆczowe podĆwietlenie. WybierajÄ c radio naleĆŒy pamiÄtaÄ, ĆŒe moĆŒe mieÄ ono rozmiar 1 DIN. WĆrĂłd dziesiÄ tek funkcji, jakie moĆŒna znaleĆșÄ, szczegĂłlnie polecamy wbudowane zestawy gĆoĆnomĂłwiÄ ce Bluetooth – takie rozwiÄ zanie przyda siÄ, jeĆli kierowca duĆŒo rozmawia przez komĂłrkÄ. ObowiÄ zkowo powinien byÄ port USB – pliki mp3 najwygodniej odtwarza siÄ z pendrive’a, przyda siÄ zlot kart SD, bo ten standard rĂłwnieĆŒ niedawno siÄ rozpowszechniĆ, szczegĂłlnie w notebookach, i Ćatwo przegraÄ pliki. Dla miĆoĆnikĂłw zaawansowanych technologii sÄ dostÄpne w formacie 1 DIN radia z wysuwanym wyĆwietlaczem siedmiocalowym, z wbudowanÄ nawigacjÄ satelitarnÄ i wieloma innymi przyjemnoĆciami – wszystko zaleĆŒy od zasobnoĆci portfela. Radzimy tylko unikaÄ chiĆskich niemarkowych produktĂłw, ktĂłre nawet doĆÄ Ćadnie wyglÄ dajÄ , ale nie sÄ ani zbyt trwaĆe, ani nie oferujÄ zbyt wysokiej jakoĆci, zarĂłwno dĆșwiÄku, jak i wykonania.
PodsumowujÄ c, fabryczny system audio w Dacii Duster jest naszym zdaniem najsĆabszym punktem tego auta. JeĆli juĆŒ siÄ na niego zdecydujemy, szczegĂłlnie ze wzglÄdu na wygodÄ sterowania przy kierownicy, czy brak koniecznoĆci montaĆŒu radia po zakupie, to obowiÄ zkowo naleĆŒy wymieniÄ gĆoĆniki w drzwiach – z przodu system dwudroĆŒny, z tyĆu dobre gĆoĆniki szerokopasmowe. To podnosi oczywiĆcie cenÄ samochodu.
Duster w odbiorze spoĆecznym
Dacia w Polsce zdobywa powoli renomÄ – wĆaĆciciele chwalÄ sobie samochĂłd jako auto tanie w zakupie i eksploatacji, trwaĆe i niezawodne. Po okresie niemowlÄcym, kiedy firma uczyĆa siÄ dopiero produkcji samochodĂłw w nowoczesnych standardach (lata 2005-2007), mamy do czynienia z produktem bardzo solidnym, sprawdzajÄ cym siÄ w codziennej eksploatacji w Polsce. Zdecydowana wiÄkszoĆÄ uĆŒytkownikĂłw Dacii jest zadowolona ze swojego wyboru i gdyby mogĆa, dokonaĆaby go ponownie. Ciekawe jest to, ĆŒe oprĂłcz licznej grupy klientĂłw przesiadajÄ cych siÄ na przykĆad na Dustera z Logana czy Sandero, Dacia zyskuje nowych klientĂłw – wĆaĆnie Duster staĆ siÄ magnesem, ktĂłry przekonuje osoby do tej pory nieprzekonane. Najlepszym dowodem na to, jak dobrze ten samochĂłd jest postrzegany, jest praktycznie brak ofert tych aut uĆŒywanych w Polsce. Jedyne dostÄpne egzemplarze sÄ powypadkowe. Taki stan nie bÄdzie trwaĆ oczywiĆcie w nieskoĆczonoĆÄ, ale dla Dustera to dobra wiadomoĆÄ.
Nie wiemy jeszcze dokĆadnie, jak bardzo Duster bÄdzie traciĆ na wartoĆci wraz z upĆywem czasu. MaĆo kto jednak kupuje taki samochĂłd, aby traktowaÄ go jako lokatÄ kapitaĆu. Wiele osĂłb zamierza jeĆșdziÄ Dusterem co najmniej kilka lat, a wtedy wartoĆÄ auta bÄdzie miaĆa duĆŒo mniejsze znaczenie. OczywiĆcie nie naleĆŒy oczekiwaÄ zbyt wiele, znaczek Dacia nie zdÄ ĆŒyĆ sobie jeszcze wyrobiÄ peĆnej renomy, ale w ĆwiadomoĆci spoĆecznej Dacia powoli zyskuje. To oznacza rĂłwnieĆŒ, ĆŒe spoĆeczeĆstwo dojrzewa do traktowania samochodĂłw w kategoriach uĆŒytkowych i ocenia wartoĆÄ po przydatnoĆci, a nie po logo.
Dacia Duster nie jest na pewno samochodem dla kaĆŒdego, ale z pewnoĆciÄ jest dobrym wyborem dla wielu osĂłb. Sprawdzi siÄ w mieĆcie, przy duĆŒych opadach Ćniegu czy gwaĆtownych deszczach. Sprawdzi siÄ poza miastem, na sĆabych i dziurawych drogach, bez obaw wjedziemy niÄ w drogi polne. W wersji 4×4 to auto przejdzie praktycznie wszÄdzie, za wyjÄ tkiem ekstremalnych drĂłg przeznaczonych na typowy off-road. Cena wersji z napÄdem na dwa koĆa jest na tyle atrakcyjna, ĆŒe Duster jest idealnym wyborem dla ludzi, ktĂłrych w innym przypadku staÄ byĆoby na lepiej wyposaĆŒony samochĂłd klasy B lub podstawowÄ wersjÄ ktĂłregoĆ z kompaktĂłw. Dacia Duster Ćwietnie konkuruje ze Ć kodÄ , odbierajÄ c jej klientĂłw na mniejsze auta. W podstawowej wersji Duster jest taĆszy, niĆŒ znacznie mniejsza Fabia Scout (cena na poĆowÄ lipca: od 53.800 zĆ). Pewnym konkurentem moĆŒe byÄ dopiero model Octavia, ktĂłry oferuje stosunkowo duĆŒy bagaĆŒnik, ale na przykĆad wersja Scout kosztuje co najmniej 104.000 zĆ (ale juĆŒ z napÄdem 4×4). Jednak Duster w wersji 4×2 ze swoimi 450 litrami bagaĆŒnika, to dobry wybĂłr takĆŒe dla rodziny. O wiele lepszy od podobnego cenowo VW Polo, ciekawszy takĆŒe od tanich aut koreaĆskich. W tej klasie cenowej moĆŒna by kupiÄ np. KiÄ C’eed – nieco lepiej wykoĆczonÄ we wnÄtrzu, ale oferujÄ cÄ bardzo maĆy bagaĆŒnik i beznadziejne zawieszenie, ktĂłre kompletnie nie sprawdza siÄ na polskich drogach.
Duster nie bÄdzie na razie oferowaĆ tylko jednego – prestiĆŒu. Osoby poszukujÄ ce tego atrybutu w samochodach muszÄ skierowaÄ swoje poszukiwania w stronÄ dwu- albo trzykrotnie droĆŒszych samochodĂłw. Natomiast wszyscy, ktĂłrzy poszukujÄ uĆŒytecznoĆci, mogÄ z czystym sumieniem Dustera wybraÄ. W najbliĆŒszym czasie ten samochĂłd bÄdzie miaĆ tylko jednego konkurenta. Swojego nastÄpcÄ – DaciÄ Duster 2.
SpoĆecznoĆÄ Dacii
Dacia cieszy siÄ duĆŒym zainteresowaniem nie tylko w Polsce, ale i na Ćwiecie. Jak grzyby po deszczu powstaĆy liczne kluby i fora, skupiajÄ ce miĆoĆnikĂłw marki i posiadaczy tych samochodĂłw. MoĆŒna tam znaleĆșÄ wraĆŒenia z jazd, porady, opinie o samochodach i serwisach oraz setki wskazĂłwek. I jest to wiedza bezcenna, bo powstaĆa na bazie doĆwiadczeĆ tysiÄcy uĆŒytkownikĂłw, ktĂłrzy kupili DaciÄ. W szczegĂłlnoĆci ciekawe, a i przydatne, mogÄ byÄ informacje o akcesoriach i modyfikacjach samochodu, bo Dacia, jak ĆŒadne inne auto, nadaje siÄ do takich dziaĆaĆ. Co waĆŒne, wiÄkszoĆÄ uĆŒytkownikĂłw stara siÄ obiektywnie i rzetelnie przedstawiaÄ swoje doĆwiadczenia, bez koloryzowania – tak widocznego w przypadku innych marek.
Najpopularniejszym i najwiÄkszym forum w Polsce, poĆwiÄconym Dacii, jest DaciaKlub.pl. To bardzo aktywne miejsce. Ponad 1.200 uĆŒytkownikĂłw, kilkadziesiÄ t, a czasami kilkaset wypowiedzi dziennie i mnĂłstwo cennej wiedzy, z ktĂłrÄ powinien zapoznaÄ siÄ kaĆŒdy, kto planuje kupiÄ DaciÄ. Ze swojej strony polecamy lekturÄ takich dziaĆĂłw na tamtejszym forum jak Nasze samochody – w ktĂłrym posiadacze Dacii dzielÄ siÄ swoimi wraĆŒeniami po zakupie samochodĂłw, DziaĆ ogĂłlny – prawdziwa kopalnia wiedzy na temat rĂłĆŒnych spraw zwiÄ zanych z Drakulami, jak nazywajÄ swoje auta klubowicze, Dodatkowe akcesoria i modyfikacje – mnĂłstwo informacji o tym, co zmieniÄ i jak doposaĆŒyÄ DaciÄ oraz Kompendium Dacii – swego rodzaju zestawienie podstawowych informacji, ktĂłre warto znaÄ zarĂłwno przez zakupem, jak i juĆŒ po nabyciu samochodu. Jest teĆŒ regularnie prowadzony przeglÄ d artykuĆĂłw i wiadomoĆci o Dacii (w ktĂłrym znajdujemy czÄsto linki do informacji Francuskie.pl – dziÄkujemy!). Wiele innych marek moĆŒe pozazdroĆciÄ takiego wsparcia, jakie udzielajÄ ludzie z DaciaKlub osobom z wÄ tpliwoĆciami i problemami.
Po pojawieniu siÄ w Internecie automatycznych tĆumaczy stron, Ćatwiej spojrzeÄ na to, co siÄ dzieje za naszymi granicami. Jedno z najwiÄkszych for internetowych dotyczÄ cych Dacii to rumuĆskie Daciaclub.ro. Jest na tyle popularne, ĆŒe prowadzÄ cy zdecydowali siÄ na zaĆoĆŒenie czÄĆci angielskojÄzycznej. Forum posiada blisko 70 tysiÄcy uĆŒytkownikĂłw i przy odrobinie cierpliwoĆci moĆŒna znaleĆșÄ tam bardzo przydatne informacje.
SporÄ aktywnoĆÄ w Internecie wykazujÄ takĆŒe Holendrzy. DuĆŒe grono miĆoĆnikĂłw marki znajdziecie rĂłwnieĆŒ we Francji, gdzie w tym roku po raz drugi zorganizowano Wielki Piknik Dacii, w ktĂłrym uczestniczyĆo kilka tysiÄcy osĂłb, nierzadko przyjeĆŒdĆŒajÄ cych z caĆymi rodzinami!
Opinie uĆŒytkownikĂłw samochodĂłw innych marek o Dacii Duster
Agnieszka, Warszawa
na co dzieĆ: Nissan Qashqai 2.0 dCi 150 KM
Z zewnÄ
trz Duster prezentuje siÄ bardzo okazale. Ma nieco inne linie, niĆŒ mĂłj Nissan. W Ćrodku trudno siÄ do czegoĆ przyczepiÄ, wnÄtrze jest proste, ale ma swĂłj styl. IloĆÄ miejsca podobna.
SamochĂłd prowadzi siÄ dobrze, zawieszenie jest w moim odczuciu o wiele lepsze od twardego z Qashqaia. DoskonaĆe na polskie drogi.
Najlepiej oceniam: zawieszenie. Jest miÄkkie, przyjemnie siÄ tym autem jeĆșdzi.
Najgorzej oceniam: silnik. W porĂłwnaniu do mojego 150-konnego jest trochÄ za sĆaby.
Andrzej, PĆock
na co dzieĆ: Kia C’eed 1.4
Duster mi siÄ podoba z zewnÄ
trz. W Ćrodku materiaĆy sÄ
gorsze niĆŒ w Kii. Fotele za to bardziej miÄkkie. Siedzi siÄ wygodnie, wysoko. Skrzynia biegĂłw wymaga jednak przyzwyczajenia, za sprawÄ
krĂłtkiej jedynki. Ogromny bagaĆŒnik, to duĆŒy plus. Zawieszenie niesamowicie tĆumi nierĂłwnoĆci. W porĂłwnaniu z Dusterem Ceed to taczka :-( Gdybym mĂłgĆ, to kupiĆbym Dustera juĆŒ teraz. MoĆŒe bÄdzie nastÄpnym samochodem.
Najlepiej oceniam: wyglÄ
d zewnÄtrzny, zawieszenie.
Najgorzej oceniam: dziwny pomysĆ na otwieranie szyb tylnich.
Krzysztof, Warszawa
na co dzieĆ: Ć koda Octavia 1.9 TD
JeĆŒdĆŒÄ osobĂłwkÄ
, wiÄc przesiadka na dwie godziny do Dustera byĆa jak podrĂłĆŒ do innej krainy. Siedzi siÄ wysoko, dobry widok na drogÄ. TrochÄ przeszkadzaĆa mi maska, wystajÄ
ca znad dolnej
krawÄdzi szyby. Fotele bardzo wygodne! WnÄtrze proste, ale do tego samochodu mi pasuje. Twarde plastiki na ĆŒywo wyglÄ
dajÄ
lepiej niĆŒ na zdjÄciach. Na tylnej kanapie sporo miejsca. BagaĆŒnik bez szaleĆstw, ale da siÄ duĆŒo zapakowaÄ. Genialnie siÄ prowadzi, krawÄĆŒniki i zalane drogi w lesie, to dla niego ĆŒaden problem. Bardzo miÄkkie zawieszenie, ale nadwozie nie „kĆadzie siÄ” na zakrÄtach. Przy jeĆșdzie powyĆŒej 120 km/h robi siÄ gĆoĆno.
Najlepiej oceniam: zawieszenie, wĆaĆciwoĆci terenowe
Najgorzej oceniam: gĆoĆne wnÄtrze, cena tej wersji jest bardzo wysoka
Monika, Warszawa
na co dzieĆ: Land Rover Discovery
Duster bardzo pozytywnie mnie zaskoczyĆ. Jest oczywiĆcie mniejszy od mojego samochodu, ale prowadzi siÄ lekko. W terenie radzi sobie zaskakujÄ
co dobrze. BĆoto czy gĆÄbokie kaĆuĆŒe nie stanowiÄ
dla niego problemu. W Ćrodku jest doĆÄ gĆoĆno, tu producent mĂłgĆby wiele poprawiÄ.
Najlepiej oceniam: lekkoĆÄ prowadzenia, wĆaĆciwoĆci terenowe.
Najgorzej oceniam: sĆabe wyciszenie.
Mirek, KraĆnik
na co dzieĆ: CitroĂ«n BX
Ciekawe, czy zabezpieczenie antykorozyjne jest takie, jak w innych Daciach; jeĆli tak, to czeka mnie sporo roboty ;-) [Mirek prowadzi zakĆad konserwacji antykorozyjnej i myjniÄ samochodowÄ
â przyp. KG]. Ale ĆŒeby byÄ sprawiedliwym, mocno gnijÄ
dziĆ samochody wszystkim marek, w czym celujÄ
zwĆaszcza te niemieckie â takich przerdzewiaĆych MercedesĂłw, jakie robiÄ, naprawdÄ nie chcielibyĆcie oglÄ
daÄ! A wracajÄ
c do Dacii – Duster bardzo mi siÄ podoba. Jest samochodem dla prawdziwego faceta, za Ćmieszne pieniÄ
dze, korzysta ze sprawdzonej technologii Renault i Nissana, a do tego ma trzyletniÄ
gwarancjÄ. WnÄtrze mi pasuje, z zewnÄ
trz wyglÄ
da rasowo â to naprawdÄ ciekawe auto!
Ciekawe, czy reflektory siÄ rozbierajÄ
â moĆŒna by tam byĆo wstawiÄ ĆwiatĆa LED, tak modne dziĆ na drogach.
Najlepiej oceniam: silnik za Ćwietne wytĆumienie drgaĆ, przestronnoĆÄ, duĆŒy bagaĆŒnik
Najgorzej oceniam: najprawdopodobniej zabezpieczenie antykorozyjne
PaweĆ, KraĆnik
na co dzieĆ: Toyota Rav4 i Audi A6 Avant Quattro
Jestem zadowolony z Toyoty, ale kupujÄ
c ten samochĂłd nie mogĆem siÄ niestety zdecydowaÄ na diesla, ktĂłre lubiÄ, bo z uwagi na wysokÄ
akcyzÄ na silniki powyĆŒej 2 litrĂłw to auto byĆo dla mnie po prostu za drogie. NabywajÄ
c DaciÄ Duster w najbogatszej wersji z silnikiem wysokoprÄĆŒnym na dodatek, zapĆaciĆbym kilkadziesiÄ
t tysiÄcy mniej, a przy porĂłwnaniu Ravki z dieslem â praktycznie dwukrotnie mniej. JeĆli klient bierze kredyt na samochĂłd, to lepiej niech kupi Dustera nie wpÄdzajÄ
c siÄ w koszty odsetek i prowizji. Ten samochĂłd ma wszystko to, co potrzebne. Owszem â Ravka wyposaĆŒeniem bije DaciÄ na gĆowÄ, ale za to cenowo Duster jest nie do pobicia.
W dodatku przyjemnie siÄ jeĆșdzi tym rumuĆsko-francuskim samochodem. Ma fajne zawieszenie, dziÄki niewysokiej masie przyspiesza caĆkiem nieĆșle, jedynie sprzÄgĆo ciÄĆŒko mi byĆo na poczÄ
tku wyczuÄ, a jedynka jest za krĂłtka [dopiero wtedy wyjaĆniĆem PawĆowi, dlaczego tak jest â przyp. KG]. Za to silnik diesla pracuje jedwabiĆcie i pĆynnie rozwija moc, a dziÄki wysokiej elastycznoĆci auto jeĆșdzi tak, jak lubiÄ.
Dodatkowo wysoki przeĆwit pozwala bez obaw podjeĆŒdĆŒaÄ nawet pod wysokie krawÄĆŒniki bez obawy o caĆoĆÄ zderzakĂłw.
Najlepiej oceniam: silnik za elastycznoĆÄ, atrakcyjnÄ
cenÄ, przestronnoĆÄ.
Najgorzej oceniam: sĆabe wygĆuszenie, sprzÄgĆo wymagajÄ
ce przyzwyczajenia.
Piotr, PuĆawy
na co dzieĆ: CitroĂ«n Xantia, CitroĂ«n C5
Duster zaskoczyĆ mnie komfortowo zestrojonym zawieszeniem. Po SUV-ie oczekiwaĆem raczej sztywnoĆci, okazaĆo siÄ zaĆ, ĆŒe w Dacii wiedzÄ
, jakie drogi mamy w Polsce ;-) Jazda tym samochodem, to naprawdÄ przyjemnoĆÄ. Fajne jest radio â nie trzeba go podkrÄcaÄ, ĆŒeby byĆo sĆychaÄ, jak gra, choÄ gĆoĆniki mogĆyby byÄ lepsze. WygĆuszenie samochodu nie jest jego mocnÄ
stronÄ
, ale to efekt niĆŒszej ceny.
Najlepiej oceniam: komfortowe zawieszenie, elastyczny silnik
Najgorzej oceniam: gĆoĆnoĆÄ na tylnej kanapie
Radek, KraĆnik
na co dzieĆ: Mitsubishi Outlander
W moim Outlanderze mam staĆy napÄd na cztery koĆa i automatycznÄ
skrzyniÄ biegĂłw, bo auto przypĆynÄĆo ze StanĂłw, ale nawet z manualem jeĆșdzi siÄ Dusterem bardzo przyjemnie. Skrzynia jest tak zestopniowana, ĆŒe jedynka Ćwietnie nada siÄ tam, gdzie trzeba siÄ poruszaÄ powoli â w grzÄ
skim terenie, bez koniecznoĆci jazdy na tzw. pĂłĆsprzÄgle.
ZaskoczyĆo mnie wnÄtrze Dacii â jest przestronne, do jakoĆci montaĆŒu nie moĆŒna mieÄ wielu zastrzeĆŒeĆ, choÄ audio w porĂłwnaniu do mojego zestawu Infinity wypada co najmniej blado ;-) Fotele sÄ
bardzo wygodne i z pewnoĆciÄ
ĆmiaĆo moĆŒna w nich pokonaÄ setki kilometrĂłw bez cienia zmÄczenia. Dodatkowo miÄkkie zawieszenie, takie typowo francuskie, sprawia, ĆŒe jeĆșdzi siÄ nawet po kiepskich drogach naprawdÄ komfortowo.
Najlepiej oceniam: komfort i przestronnoĆÄ, zawieszenie
Najgorzej oceniam: sprzÄt audio
Tekst i zdjÄcia: JÄdrzej Chmielewski i Krzysztof Gregorczyk
Najnowsze komentarze