•   
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •   
  •  

Praktyczny i szybki, komfortowy, ale dobrze trzymający się drogi – chyba nie ma samochodu idealnego i podczas poszukiwań odpowiedniego modelu, często trzeba iść na pewien kompromis. Jednym z pojazdów, który próbuje zatrzeć granicę pomiędzy dwoma biegunami: sportowym i funkcjonalnym jest Renault Megane GT. Samochód sprawdziliśmy podczas testów porównawczych magazynu Auto Rok.

Magazyn Auto Rok zorganizował kolejną edycję testów porównawczych, na których zgromadzono wszelkiej maści hatchbacki: mniejsze, większe, te bardziej ekonomiczne i te o sportowej duszy. Do dyspozycji dziennikarzy oddano kilka ciekawych Renówek. Wśród nich wyróżniały się Megane RS oraz Clio RS, które zresztą budziły mnóstwo emocji. Ba! Po samochody ustawiały się kolejki chętnych, co zresztą wcale mnie nie dziwi. Jako że Megane RS jeździłam już na torze w Poznaniu, a Clio RS niedawno trafił do naszej redakcji na intensywny test, zostawiliśmy najbardziej sportowych przedstawicieli gamy Renault tym, dla których testy porównawcze były jedyną okazją, by się tymi samochodami przejechać. Zresztą stanie w kolejce nie należy do moich ulubionych czynności. Lepiej spożytkować ten czas w jedyny sensowny moim zdaniem sposób, a mianowicie: na jeździe samochodem. Zamiast RS-ek zabrałam kluczyki do Renault Megane GT, które również i słusznie, może kojarzyć się z nieco większymi emocjami za kierownicą. Model już dawno nie gościł na łamach dziennika francuskie.pl, a przecież również jest godny naszego zainteresowania.

Sportowy klimat

Renault Megane GT jest modelem, który potrafi zwinnie przyspieszać, ale nie jest na tyle sportowy, by zostać nazwany Megane RS. Mimo to budzi wystarczająco dużo emocji, by pod pojazdem podpisał się dział Renault Sport. Wizualnie różni się od potulnej wersji Megane kilkoma drobiazgami dodanymi do nadwozia, większymi kołami i ciekawym wzorem felg, a także atrakcyjnym wnętrzem.

Po zajęciu miejsca za kierownicą moją uwagę przyciągnęła czarna tapicerka wykonana ze skóry oraz alkantary naznaczona niebieskimi akcentami. Kolorystyka stwarza wręcz kojącą atmosferę na pokładzie samochodu. Wnętrze zostało ładnie skomponowane, materiały dobrze do siebie przylegają i są przyjemne w dotyku. Samochód ma dawać namiastkę uczucia, jakiego możemy doświadczyć na torze wyścigowym. Aby uzyskać sportowy klimat, zainstalowano sportowe fotele ze zintegrowanymi zagłówkami i dodano logo GT oraz znak Renault Sport. Zamiast przycisku Eco, pod ekranem dotykowym mamy do dyspozycji tryb RS dla bardziej bezpośredniej charakterystyki jazdy. Fotel ciasno otula ciało i jest wykonany prawie „na wymiar”. Mocno podpiera boki, świetnie trzyma w zakrętach, aczkolwiek większe i szersze ode mnie osoby mogłyby narzekać na brak swobody za kierownicą. Do dyspozycji kierowcy jest duży, czytelny i niezbyt skomplikowany w obsłudze pionowy ekran systemu multimedialnego.

Przestrzeń i funkcjonalność

Kompaktowy hatchback, bez względu na znaczek, który ma w nazwie, wcześniej czy później, będzie musiał posłużyć do transportu kilku osób oraz sporego bagażu. Czy model Megane GT można nazwać funkcjonalnym? Na tylnej kanapie Megane GT zmieszczą się, bez narzekania na pogniecione kolana dwie, niezbyt wysokie osoby. Pasażerowie hojniej obdarzeni wzrostem mogą odczuwać braki w przestrzeni na nogi oraz nad głową. Pojemność bagażnika wynosi 434 litrów, co jest całkiem przyzwoitym wynikiem. Jeśli złożymy oparcia tylnych foteli, pod tylną klapą uzyskamy 1247 litrów przestrzeni. Jeśli zamierzamy pakować większe gabarytowo przedmioty może nam przeszkadzać wysoki próg załadunku.

Katarzyna Glinka powalczy w barwach Renault na Kaukazie

Trzy fazy testowe

Trasa testowa była połączeniem nawierzchni o niezbyt dobrej jakości z fragmentem biegnącym przez przyjemne, zwłaszcza dla Megane GT zakola oraz niewielki odcinek drogi ekspresowej. Podczas pokonywania części pierwszej odrobinę trzęsło, ale zawieszenie dzielnie znosiło nierówności, na pokładzie nie odczuwało się nieprzyjemnych skoków ani nadmiernych hałasów. Z kolei drugi etap był środowiskiem, w którym ten samochód czuł się najlepiej.

Renault Megane GT trudno wyprowadzić z równowagi, z chęcią poddaje się gwałtownym ruchom kierownicom i przy kolejnym „prawo-lewo”, zwinnie lawiruje w zakrętach. Tę właściwość możemy zawdzięczać m.in. systemowi czterech kół skrętnych 4Control, który znajdziemy również w Talismanie i Megane RS. System pozwala uzyskać większy promień skrętu przy niższych prędkościach, a przy szybszej jeździe wrażenie prawie jedności pojazdu z nawierzchnią. W efekcie otrzymujemy jednocześnie łatwy do zaparkowania i zwinny w zakolach pojazd. W modelu Megane GT, system 4Control jest oferowany w standardowym wyposażeniu.

A pod maską kryje się…

Samochód jest napędzany za pomocą 1,6-litrowego silnika benzynowego TCe o mocy 205 KM, który produkuje 280 Nm maksymalnego momentu obrotowego przy 2400 obr/min. Rozpędzenie modelu od 0 do 100 km/h trwa za kierownicą Megane GT 7,1 sekundy. Maksymalna wartość, jaką ujrzymy na liczniku wynosi 230 km/h. Jednostka współpracuje z 7-biegową automatyczną skrzynią EDC. To połączenie pozwala na uzyskanie dynamicznego przyspieszenia, a przekładnia skutecznie radzi sobie z redukcją oraz zmianą biegu na wyższy po otrzymaniu odpowiedniego sygnału od prawej stopy. Na wzór pojazdów sportowych przy kierownicy umieszczono łopatki służące do zmiany biegów według własnego uznania. Niektórzy kierowcy docenią również manualny hamulec ręczny. Średnie spalanie podawane przez producenta wynosi 6 l/100 km, ale miłośnicy dynamicznej jazdy będą się musieli liczyć wyższymi wartościami.

Ile kosztuje Megane GT?

Podstawowa wersja modelu w wersji GT kosztuje 103.499 zł, co według informacji z oficjalnego cennika jest ceną promocyjną. Za tę kwotę dostajemy bogato wyposażony samochód, aczkolwiek możemy dobrać tutaj kilka atrakcyjnych opcji, które będą miłe dla oka oraz uprzyjemnią użytkowanie samochodu. Wśród nich znajdziemy: otwieraną przednia część zadaszenia, za którą zapłacimy 3500 zł, tapicerkę z alkantary (5300 zł), metalizowany lakier 2800 zł, system multimedialny z 8,7-calowym wyświetlaczem i rozszerzoną mapą Europy (1000 zł) oraz lakier metalizowany i pakiety bezpieczeństwa (cena zależy od wersji).

Renault Megane GT pozwala kierowcy na korzystanie z uroków szybkiej, zręcznej jazdy po ostrych zakrętach a jednocześnie potrafi być komfortowym samochodem w codziennym użytkowaniu. Zaletami Megane GT jest przede wszystkim wygląd zewnętrzny, atrakcyjnie skomponowane wnętrze, świetne trzymanie w zakrętach oraz dobra reakcja na naciśnięcie pedału gazu. Minusem jest niezbyt przestronne wnętrze pojazdu.

 

Małgorzata Kozikowska

Jeśli na powyższej liście nie ma Twojego wydarzenia zajrzyj tutaj

Galeria

Newsletter

PRZEGLĄD RECENZJI
Ocena samochodu

19
Dodaj komentarz

avatar
1024
  
smilegrinwinkmrgreenneutraltwistedarrowshockunamusedcooleviloopsrazzrollcryeeklolmadsadexclamationquestionideahmmbegwhewchucklesillyenvyshutmouth
3 Wątki komentarzy
16 Odpowiedzi na wątki
0 Obserwujący
 
Komentarz z największą ilością reakcji
Najciekawszy wątek komentarza
11 Autorzy komentarzy
xoxodwakleszczemichalxoxoArtur Autorzy ostatnich komentarzy
  Subskrybuj  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Łukasz
Gość
Łukasz

Czemu Renault nie daje wyboru skrzyni biegów? Przecież spokojnie można tu wstawić przekładnię manualną z Pulsara.

Slawo
Gość
Slawo

R.S. też ma manual. Liczę, że po liftingu będzie dostępna w GT.

Łukasz
Gość
Łukasz

Ja w to raczej wątpię, bo polityka firmy każe pchać EDC w możliwie największą gamę modeli. Przekładnia dwusprzęgowa w przyszłości będzie generować wielkie zyski dla firmy. Absurdalne jest to, że nie można kupić talismana benzynowego w manualu to samo tyczyło się też clio/captura długi czas oferowali silnik 1.2 sparowany jedynie z automatem. EDC mimo iż z założenia powinna być szybka i oszczędna zamula samochód oraz nie wpływa korzystnie na jego osiągi.

Slawo
Gość
Slawo

Jak nie dadzą wyboru to się pożegnam z Renault, wyrozumiałość ma swoje granice. Patrząc na spadającą sprzedaż i nowości konkurencji życzę powodzenia przy takim podejściu do klientów.

Młody
Gość
Młody

Zacznijmy od tego że ten silnik w słabszej odmianie wypada z oferty na rzecz nowego 1.3 TCE w Francji już można zamawiać, i jest dostępny w trzech wersjach mocy i z manualem i automatem wink 1.3 TCE 115/140/160 KM wink Ciekawe jak będzie wtedy z wersją GT czy wystąpią w niej jakieś zmiany.

Slawo
Gość
Slawo

Obstawiam 1.8 TCe +-220 dla GT.

xoxo
Gość
xoxo

powodzenia z tym 1.8…

Artur
Gość
Artur

A co jest z tym 1,8 ?

xoxo
Gość
xoxo

W przypadku megane, 1.8 jest zarezerwowany dla wersji rs. W gt był, jest i będzie tylko i wyłącznie 1.6 205KM. Do tego nie ma co liczyć na manualną skrzynie biegów, bo ona będzie tylko w opcji dla rs.

Artur
Gość
Artur

@xoxo, dzięki za info

dwakleszcze
Gość
dwakleszcze

„1.8 jest zarezerwowany dla wersji rs”

W Talismanie ma być i Espace już jest, zatem czemu nie w megane GT?

xoxo
Gość
xoxo

A czy talisman/espace ma wersje sportowe tak jak megane -> rs? Dla tych modeli ten silnik to top. W przypadku megane, wersja gt musi być: silnikowo, mocowo, cenowo niżej pozycjonowana od rs.

Alessandro
Gość
Alessandro

Moim zdaniem gdyby zamontować elektryczny automatyczny hamulec awaryjny, (chyba można z opcji dobrać?) w końcu dać w takiej cenie kieszeń na narty w tylnej kanapie i nowe oświetlenie z RS – kierunki w LEDach – to byłoby auto idealne dla prywatnego użytkownika w tzw klasie średniej. Auto za małe i za drogie żeby powalczyć z Octavia czy Superb jako auto służbowe (tu chyba nikt lepiej nie komponuje aut pod tego klienta), ale dla „normalnych ludzi” bardzo dobrze skomponowana oferta.

cindar
Gość
cindar

Octavia jest w środku ciaśniejsza od Meganki.

Łukasz
Gość
Łukasz

Oj chyba nie. Meganka nie jest co prawda najciaśniejszym kompaktem co nie zmienia faktu, że z tyłu jest w niej miejsca jak na lekarstwo co dyskwalifikuje ją jako auto dla młodej rodziny.

michal
Gość
michal

Kwestia gustu. Dla mojej rodziny 2+1, już nie tak młodej auto jest wręcz idealne. I to w wersji HB.

Alessandro
Gość
Alessandro

Chodziło o to ze Skoda myśli o sprzedaży flotowej o daje usługi leasingowe i auta dopasowane do sluzbowek. Jest mniejsza od megane. Superb z kolei to samo ale większa od francuzow.

Natomiast skrzynia manualna? Kto w XXw macha kijkiem w podłodze?

Slawo
Gość
Slawo

Co kto lubi, mnie nie przekonało nawet „cudowne” DSG. Auto usportowione powinno mieć do wyboru manualną skrzynię, tym bardziej że jest taka w produkcji.

cindar
Gość
cindar

Jak ktoś nie miał styczności z produktem Skoda Octavia (nowa!) to już wyjaśniam: czarne wnętrze i plastiki przypomina design RTV z lat 90-tych, jest topornie a wręcz prymitywnie. Większość materiałów bardzo średniej jakości. Siedzenie z przodu wyjątkowo mało wygodne. Z tylu mało miejsca na szerokość, dziwny kat siedzenia. Zawieszenie twarde, nie nadaje się na gorsze drogi. W popularnym 2.0 TDi od 130 km/h głośno. Powodzenia, ja tego gowna za swoje pieniądze nigdy nie kupię. Renault jest 100x wygodniejsze.