Nadmierna prędkość należy do najczęstszych przyczyn wypadków drogowych. Czy jednak oznacza to, że im wolniej jedzie kierowca, tym lepiej? W wielu sytuacjach taka zasada się nie sprawdzi.
Znaki określające ograniczenie prędkości na danym odcinku są bardzo często spotykane. Nic w tym dziwnego – im wyższa prędkość, tym trudniej zapanować nad autem czy zatrzymać się w razie nagłego pojawienia się przeszkody. Dużo rzadziej widujemy znaki informujące o prędkości minimalnej i być może dlatego nie każdy kierowca zdaje sobie sprawę z tego, że w niektórych przypadkach również zbyt wolna jazda może być niebezpieczna.
Znak „prędkość minimalna”
Znak drogowy C-14 należy do znaków nakazu i zobowiązuje kierowców do jazdy z prędkością nie mniejszą niż wyrażoną na znaku, przy zachowaniu ograniczeń prędkości wynikających z przepisów szczegółowych (chyba że nie pozwalają na to warunki panujące na drodze). Jest stosunkowo rzadko stosowany, ale pojawia się np. przed wjazdem do tunelu, gdzie m.in. ze względu na ograniczoną widoczność jazda jednego auta ze znacznie niższą prędkością od innych mogłaby negatywnie wpłynąć na płynność i bezpieczeństwo ruchu.
Wolniej przez nieuwagę
Częstą przyczyną, dla której kierowca nadmiernie redukuje prędkość, jest rozproszenie uwagi. Czasem kierowca zwalnia, kiedy chce przyjrzeć się pięknemu krajobrazowi albo wręcz przeciwnie – jego uwagę zwróci niebezpieczne zdarzenie na drodze, np. wypadek. Jeszcze bardziej ryzykownym powodem zbyt wolnej jazdy jest rozmowa przez telefon. Gdy kierowca nie skupia się w pełni na prowadzeniu auta, bardzo łatwo o wypadek – mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.
Blokowanie ruchu
Kodeks drogowy wskazuje, że „kierujący pojazdem jest obowiązany jechać z prędkością nieutrudniającą jazdy innym kierującym”. Oznacza to, że za blokowanie ruchu kierowcy grozi mandat i punkty karne. Dlaczego tak jest?
Zbyt wolna jazda jednego kierowcy może wpływać na zaburzenie płynności ruchu i powstawanie zatorów na drodze. W dodatku poruszanie się z prędkością znacznie niższą od dozwolonej może skłaniać innych kierujących do wyprzedzania (które należy do niebezpiecznych manewrów) oraz do bardziej agresywnej jazdy – mówią trenerzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.
Szkoła Bezpiecznej Jazdy Renault to pierwsza markowa szkoła doskonalenia techniki jazdy Renault na świecie. Szkoła działa na terenie lotniska Warszawa-Bemowo. W ofercie szkoły znajdują się kursy dla klientów indywidualnych i flotowych, program dla kierowców samochodów dostawczych, jazda defensywna, czyli szkolenie z techniki bezpiecznej jazdy w realnym ruchu drogowym, kompletne audyty flot samochodowych, kurs ekojazdy, wykłady z psychologii i bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz szkolenia z zakresu pierwszej pomocy. Szkoła dysponuje 50.000 m² powierzchni do ćwiczeń, w tym płytą poślizgową o długości 120 m oraz kręgiem poślizgowym o średnicy 60 m, a także płytami betonowymi do jazdy na trolejach i torem do jazdy terenowej.
Szkoła Bezpiecznej Jazdy Renault jest członkiem Partnerstwa dla Bezpieczeństwa Drogowego i Polskiego Stowarzyszenia Motorowego Ośrodków Doskonalenia Techniki Jazdy.
Szczegóły: szkolabezpiecznejjazdyrenault.pl
źródło: Renault Polska
Najnowsze komentarze