Citroen C4 to bardzo udany samochód. Ma wyjątkowo nowoczesne nadwozie, które powinno wiele lat utrzymać swoją designerską świeżość. Szczególnie interesująca pod tym względem jest wersja trzydrzwiowa, wyglądająca jak rasowe coupe. Samochód ma wiele interesujących i nowoczesnych rozwiązań technicznych. A komfort jazdy samochodem C4 wynika z opracowania i zastosowania całkowicie nowego wyposażenia, które zapewnia spokojne i bezpieczne prowadzenie samochodu.
- Nieruchomy zespół sterujący umieszczony w kierownicy w każdej chwili zapewnia
łatwy dostęp do przełączników i regulatorów. - Zestaw wskaźników wyświetlający informacje na przezroczystej listwie, zamontowanej pośrodku tablicy rozdzielczej jest czytelny niezależnie od warunków panujących na zewnątrz. Kontrast wyświetlanych informacji zmienia się automatycznie,
stosownie do natężenia oświetlenia. - Alarm niezamierzonego przekroczenia linii (AFIL) — wykrywa, przy prędkości powyżej 80 km/h, niezamierzone przekroczenie linii ciagłych lub przerywanych, gdy
kierunkowskaz nie jest włączony. - Układ wspomagania parkowania z przodu, jak również reflektory kierunkowe
z dwufunkcyjnymi żarówkami ksenonowymi. - Wielowarstwowe szyby boczne wpływające na komfort akustyczny pasażerów.
- Liczne schowki oraz pomysłowy system dzielenia bagażnika, który zapewnia stabilność dla przewożonych przedmiotów.
C4 doskonale zachowuje się na drodze, a dzięki swojemu wyposażeniu, jak również
rozwiązaniom technicznym, zapewnia nie tylko bezpieczeństwo aktywne, ale również
pasywne na najwyższym poziomie. C4, jako pierwszy na świecie, w wyniku zamontowania kierownicy o nieruchomej środkowej części, wyposażony jest w poduszkę powietrzną kierowcy o zoptymalizowanym kształcie, zwiększającym bezpieczeństwo kierującego.
Citroen C4 – gama silnikowa
Oferta jednostek napędowych opiera się na pięciu silnikach benzynowych. Obejmuje
ona:
- 1.4i 16V (90 KM DIN),
- 1.6i 16V (110 KM DIN),
- 2.0i 16V (138 KM DIN),
- nowy 2.0i 16V (143 KM DIN) dla C4 Berline
- nowy 2.0i 16V (180 KM DIN) dla C4 Coupé.Wszystkie trzy silniki wysokoprężne diesel HDi proponowane do samochodu C4 wyposażone są w układ Common Rail drugiej generacji:
- HDi 92
- Hdi 110
- HDi 138
Większość z tych silników spełnia rygorystyczną normę czystości spalin Euro IV. Ponadto poprzez ofertę modelu C4, firma Citroën rozszerza gamę samochodów wyposażonych w filtr cząstek stałych (FAP). Technologia ta uzupełnia zalety silników Hdi w zakresie ochrony środowiska.
Podczas projektowania modelu C4 szczególną uwagę zwrócono na parametry aerodynamiczne. W wyniku tych prac dla modelu coupé osiągnięto współczynnik oporu
powietrza (Cx) rzędu 0,28 — rekordowy wynik, jeśli chodzi o samochody tej klasy.
W przypadku berline osiągnięto wynik rzędu 0,29.
Zarówno w berline, jak i coupé udało się połaczyć styl i aerodynamikę z przestronnością
wnętrza, które można uważać za jedno z większych w porównaniu z samochodami
tego segmentu. Pomimo znacznych różnic w stylu, C4 Berline i C4 Coupé wyróżniają się jednakowo przestronnym wnętrzem. Wymiary obu samochodów są prawie identyczne. Rozstaw osi wynosi 2,61 m, a wysokość 1,46 m. Różnią się jedynie długościa i to zaledwie o 1,3 cm, ze względu na styl tylnego pasa nadwozia. Wymiary wewnętrzne obu samochodów spełniają oczekiwania klientów pod względem funkcjonalności i wygody. Ponadto obydwa samochody C4 można uważać za wzorce do naśladowania w tym segmencie ze względu na wolną przestrzeń na wysokości kolan pasażerów siedzących z tyłu (17 cm przy maksymalnie cofniętym przednim fotelu). Szerokość na wysokości łokci z przodu (1,44 m) i z tyłu (1,43 m), mieści się pośrodku przedziału spotykanego u konkurencji z tego segmentu.
Citroen C4 – wnętrze
Wnętrze C4 zostało wyposażone w wiele innowacyjnych i praktycznych rozwiązań
w zakresie ergonomii prowadzenia samochodu i komfortu przebywania w jego wnętrzu. Nie należy zapominać również o możliwości uzupełnienia wyposażenia sprzętem teleinformatycznym klasy „high-tech”.
- Zastosowanie koła kierownicy z wbudowanym centralnym zespołem sterującym umożliwiło rozmieszczenie funkcji wspomagania prowadzenia samochodu w zasięgu ręki. Na środkowej części koła kierownicy, która jest nieruchoma, umieszczone zostały główne funkcje wpływające na komfort i wspomagające prowadzenie samochodu. Takie rozmieszczenie jest nie tylko bardzo ergonomiczne, ale również ułatwia obsługę, zapewniając większą przyjemność jazdy.
- Równomierne rozłożenie elementów sterujących.
Elementy sterujące umieszczone na kole kierownicy podzielone są na cztery oddzielne
grupy, z których każda składa się z czterech przycisków i jednego pokrętła: - w górnym prawym polu zebrano wszystkie funkcje radioodtwarzacza, między
innymi regulację głośności, przełączanie stacji, wyszukiwanie zapamiętanych
stacji oraz funkcję wyciszenia (mute), - dolne prawe pole umożliwia dostęp do menu ekranu wielofunkcyjnego, obsługującego między innymi komputer pokładowy oraz system nawigacji NaviDrive,
- pole w górnej lewej części przypisane jest do ogranicznika i regulatora prędkości.
Gdy kierowca chce skorzystać z jednego z układów wspomagania prowadzenia
samochodu, odpowiedni piktogram wyświetlony na przezroczystym
zestawie wskaźników informuje go, który tryb został wybrany i jaka jest zaprogramowana prędkość, - sterowanie znajdujące się w dolnej lewej części zależy od wyposażenia opcjonalnego zamontowanego w samochodzie. Na przykład, układ sterowania głosem
systemu nawigacji NaviDrive, sterowanie telefonu, przycisk programowany
przez kierowcę, który domyślnie przyporządkowany jest funkcji „black panel”,
jak również sterowanie recyrkulacji powietrza.
Sygnał dświękowy umieszczony jest w dolnej części koła kierownicy. Rozmieszczenie
typowych elementów sterujących występujących w innych samochodach (oświetlenia
i wycieraczek szyb) nie uległo zmianie i nadal używany jest klasyczny przełacznik
zespolony. - Wyświetlanie na kierownicy informacji dla kierowcy.
Wszystkie informacje dotyczące kierowania samochodem przeznaczone dla kierowcy
wyświetlane są na wprost niego. Dotyczy to między innymi prędkości obrotowej
silnika, lampek kontrolnych kierunkowskazów i reflektorów, jak również wybranego
trybu i właczonego biegu w przypadku wersji wyposażonych w automatyczną skrzynię biegów. Ponadto, kolor tła obrotomierza zmienia się na czerwony, gdy silnik dochodzi
do maksymalnych prędkości obrotowych. Wbudowanie wyświetlacza w kolumnę układu kierowniczego sprawia, że jest on przez cały czas doskonale widoczny.Cechą szczególną koła kierownicy samochodu C4 jest unieruchomienie osi kolumny
kierownicy, w wyniku czego jego centralna część nie obraca się przy zmianie kierunku
jazdy. Zasada działania jest prosta: wieniec zębaty połączony z kołem kierownicy napędza wewnętrzne koło zębate, które z kolei połączone jest z kolumną kierownicy. Wolna przestrzeń pomiędzy wieńcem a kołem zębatym służy do połączenia ze sobą elementów stałych, to znaczy osi koła kierownicy ze wspornikiem kolumny kierownicy. Centralny przezroczysty zestaw wskaźników
Informacje zestawu wskaźników zamontowanego pośrodku tablicy rozdzielczej wyświetlane są na przezroczystej listwie. Znajdują się tam następujące informacje:
- prędkość samochodu,
- wskaźnik paliwa i zasięg,
- temperatura płynu chłodzącego,
- całkowity i dzienny przebieg kilometrów,
- poziom oleju,
- wartości zadane regulatora i ogranicznika prędkości,
- wskaźnik obsługi.Po jednej i drugiej stronie przezroczystego zestawu wskaźników wyświetlane są
lampki kontrolne różnych alarmów, jak na przykład lampki kontrolne niezapięcia pasa
bezpieczeństwa, zabezpieczenia dzieci lub wyłączenia układu ESP. Umieszczenie zestawu wskaźników pośrodku tablicy rozdzielczej zapewnia właściwe oświetlenie przezroczystej listwy. Kontrast wyświetlacza zmienia się wraz z natężeniem światła, co sprawia, że czytelność danych jest doskonała zarówno w dzień, jak i w nocy, w pełnym słońcu, jak również w ciemności.Wnętrze C4 zostało opracowane by zapewnić jak największy komfort kierowcy i pasażerom. Jego aranżacja, ergonomia i użyty typ siedzeń oraz wysiłek poświęcony wyciszeniu – a więc wszystkie elementy tak istotne dla każdego samochodu – zostały
dokładnie przeanalizowane w celu uzyskania obszernego i wygodnego wnętrza.We wnętrzu zamontowano też rozpylacz zapachów, znakomicie zintegrowany
ze stylem tablicy rozdzielcze, oferujący 9 zapachów do wyboru. Wszystkie te zapachy zostały opracowane przez producenta perfum Robertet. Opakowanie zawierające trzy zapachy (Fleur de Vanille, Menthe Musc, Ylang Bambou) oferowane jest klientom przy wydawaniu samochodu. Rozpylacz zapachów, zamocowany na środkowym nawiewie, rozprowadza po wnętrzu samochodu wybraną woń, mieszając ją z powietrzem pochodzącym z układu klimatyzacji. Intensywność zapachu nastawiana jest odpowiednim pokrętłem sterującym. Zapachy oferowane są w postaci pojedynczych, hermetycznych wkład體, które można wymienić w każdej chwili. Jeden wkład wystarcza na 45 dni, przy założeniu, że jest on używany trzy godziny dziennie. Wkłady te rozprowadzane są w sieci Citroëna.Aby jeszcze lepiej dostosować się do oczekiwań klientów, C4 został wyposażony
w fotele typu „Confort” lub „Vitalité”, w zależności od wyposażenia właściwego dla
wybranej wersji samochodu. Osoby jadące w fotelu „confort”, świetnie tłumiącym drgania, czują się swobodnie, a zarazem nie mogą narzekać na trzymanie boczne podczas różnych manewrów na drodze. Fotel ten opracowano z myślą o komforcie płynnej i spokojnej jazdy. Natomiast fotel „vitalité” jest znacznie twardszy i zapewnia większe trzymanie boczne. Fotel ten zapewnia całkiem inne wrażenia i przystosowany jest do dużo bardziej dynamicznej jazdy.Oprócz tradycyjnych regulacji fotela (wzdłużnej, pochylenia oparcia), w C4 dostępna
jest regulacja dodatkowych parametrów, które umożliwiają właściwe dopasowanie
fotela do różnej budowy ciała i zachowań kierowcy: - koło kierownicy posiada regulację wysokości i głębokości,
- skok regulacji wysokości siedzenia wynosi aż 50 mm,
- ręczna regulacja lędświowa fotela kierowcy.C4 może być wyposażony w fotel kierowcy sterowany elektrycznie. Fotel i lusterka
wsteczne są wówczas wyposażone w układ pamięci umożliwiający osobom zasiadającym za kierownicą przywrócenie właściwych dla nich ustawień fotela.
Wyciszenie wnętrza samochodu C4 zostało uzyskane dzięki starannemu wykończeniu
samochodu, uszczelnieniu i wyeliminowaniu źródeł szumów aerodynamicznych.Ważnymi elementami zapewniającymi wyciszenie wnętrza są:
- zewnętrzne lusterka wsteczne w kształcie chorągiewki,
- wielowarstwowa szyba przednia z folią amortyzującą między warstwami szkła,
- grubsze szyby boczne (3,82 mm zamiast 3 mm zwykle oferowanych w samochoach
z tego segmentu), - przednie wycieraczki szyb zamontowane w okapie przedniej szyby,
- uszczelka przedniej szyby stabilizująca przepływ powietrza,
- podwójne uszczelki drzwi,
- zabezpieczenie i wypełnienie profili zamkniętych.Wielowarstwowe boczne szyby, oferowane opcjonalnie, tłumią szumy aerodynamiczne
oraz wszelkie hałasy dochodzące z zewnątrz. Mając na uwadze komfort osób siedzących z przodu samochodu, C4 wyposażony jest między innymi w dwustrefowy automatyczny układ klimatyzacji.Zarówno kierowca, jak i pasażer mogą niezależnie regulować temperaturę powietrza z przodu. Ten automatyczny układ klimatyzacji wyposażony jest w:
- filtr przeciwpyłowy i przeciwzapachowy,
- układ recyrkulacji powietrza, włączany przy pomocy sterowania umieszczonego
na kole kierowcy i na panelu czołowym układu klimatyzacji, - przednią szybę atermiczną, znacznie lepiej odbijającą światło z pasma podczerwieni.Liczne schowki, łatwa zmiana konfiguracji wnętrza oraz niespotykany podział bagażnika sprawiają, że model C4 to model przyjazny, który można spokojnie dostosować
w danej chwili do wszelkich potrzeb. Począwszy od tablicy rozdzielczej, poprzez konsolę, aż po boki drzwi, we wnętrzu C4 ukryte są liczne schowki: dostępny jest między innymi obszerny schowek podręczny, pojemniki w drzwiach, uchwyty na butelki, szuflada pod siedzeniem pasażera oraz siatki na oparciach przednich siedzeń.
Zamykane schowki wyposażone są w amortyzowane zamknięcie, szuflady otwiera
się i zamyka przez pociągnięcie i pchnięcie, zapalniczka jest podświetlona, podobnie
jak schowek podręczny, który może być schładzany powietrzem z układu klimatyzacji.
Niektóre schowki są nawet przeznaczone do konkretnych zastosowań, jak na
przykład zaczep na torbę na środkowej konsoli po stronie pasażera lub miejsce przeznaczone na okulary, znajdujące się pod dachem po stronie kierowcy. Niektóre schowki są zamykane, co wpływa na bardziej uporządkowany wygląd wnętrza. Na przykład, środkowy podłokietnik o regulowanej wysokości może pomieścić
kilka płyt CD lub nawet zmieniarkę płyt CD. Konsola ta wyposażona jest ponadto
w gniazdo 12 V oraz w zapalniczkę.Tylna kanapa C4 dzielona jest w proporcjach 2/3-1/3 na poziomie oparć i poduszek siedzisk. Ze względu na zastosowanie prostego systemu mocowania, zmiana konfiguracji wnętrza C4 jest szybka i prosta.Oparcia można z łatwością zablokować lub odchylić:
- bezpośrednio na poduszki siedziska,
- po podniesieniu poduszek siedziska zwolnić dodatkową przestrzeń i uzyskać
prawie płaska podłogę na bagaże, - po wymontowaniu poduszek siedziska, korzystając z systemu szybkiego mocowania,
ładunek można załadować aż do granicy przednich foteli.W bagażniku C4 wykorzystano niespotykany system podziału powierzchni. System
ten umożliwia stabilne przewożenie i oddzielenie przedmiotów umieszczonych w bagażniku. Wykonanie prostych czynności umożliwia rozłożenie przegród umieszczonych w progu bagażnika i utworzenie trzech oddzielnych przedział體 bagażowych. Przegrody te po złożeniu chowane są w progu bagażnika, dzięki czemu, gdy nie są używane, do dyspozycji pozostaje cała pojemność bagażnika.
Bagażnik C4 może być również wyposażony w pojemnik, siatkę przytrzymującą baga
że oraz liczne zaczepy do wieszania toreb.W celu zwiększenia komfortu na pokładzie, kierowca może wybrać następujący
sprzęt high-tech: - teleinformatyczny NaviDrive, aby móc podróżować bez jakichkolwiek kłopot體,
- system audio hi-fi JBL, zapewniający wrażenia akustyczne najwyższej jakości,
- zestaw głośnomąiacy Bluetooth, umożliwiający bezpieczne rozmawianie przez telefon.System audio hi-fi, mający dostarczyć pasażerom samochodu C4 wrażeń akustycznych
o najwyższej jakości, został opracowany przez specjalistę światowego formatu
w dziedzinie nagłaśniania — firmę JBL. System ten składa się z dziesięciu głośników umieszczonych w sześciu różnych miejscach samochodu oraz jednego subwoofera zamontowanego w bagażniku. Montaż subwoofera w bagażniku wpłynał na podwyższenie jakości dświęku i zapewnił bardziej realistyczny odbiór muzyki.
Cały system sterowany jest z poziomu wzmacniacza umieszczonego pod przednim
fotelem pasażera. Parametry akustyczne tego wzmacniacza zostały ustalone i dopasowane do wnętrza C4. W wyniku uwzględnienia architektury wnętrza dświęk docierający do kierowcy i pasażerów jest tu na najwyższym poziomie.C4 wyposażony jest w zestaw głośnomóiaąy „Bluetooth” oraz funkcję wyświetlania
informacji z niego na ekranie wielofunkcyjnym samochodu. Funkcja ta podnosi komfort i bezpieczeństwo podczas korzystania z telefonu komórkowego
w samochodzie. Aby porozmawiać z wybraną osobą przez telefon,
nie trzeba go nawet wyjmować z kieszeni. Rozmowa jest możliwa nawet podczas
jazdy, bez konieczności odrywania oczu od drogi lub zdejmowania rąk z koła
kierownicy.W przypadku korzystania z funkcji głośnomówiącej kierowca ma do dyspozycji ergonomicznie rozmieszczone sterowanie umieszczone na kole kierownicy oraz mikrofon zamontowany pod dachem. Do nagłośnienia rozmowy służy wbudowany system audio. Przy pomocy sterowania na kole kierownicy kierowca może wybrać nazwiska osób, z którymi chce porozmawiać, zapamiętanych w telefonie komórkowym. Podczas uzyskiwania połączenia można skorzystać z funkcji „rozpoznawania
głosu”. Spis telefonów, jak również nazwisko rozmówcy, wyświetlane są na ekranie
wielofunkcyjnym samochodu.Alarm niezamierzonego przekroczenia linii (AFIL)
Układ alarmu niezamierzonego przekroczenia linii (AFIL) wykrywa, na autostradzie
lub drodze szybkiego ruchu (przy prędkości powyżej 80 km/h), przekroczenie linii
ciągłej lub przerywanej, gdy kierunkowskaz nie jest włączony.W przypadku utraty koncentracji kierowca zostaje wówczas ostrzeżony generatorem drgań umieszczonym w siedzisku fotela, po stronie, po której nastąpiło przekroczenie linii, aby mógł zawczasu zareagować. Sześć par czujników na podczerwień zamontowanych pod pasem przedniego zderzaka samochodu – po trzy z każdej strony – obserwuje i wykrywa przekroczenie linii. Każda para składa się z jednej diody wysyłającej światło w paśmie podczerwieni oraz jednego elementu odbiorczego.
Przekroczenie linii wykrywane jest na podstawie zmiany natężenia światła odbitego od drogi, a wysłanego przez diodę.
Uzyskana informacja zostaje przesłana do komputera, który włącza generator drgań
w siedzeniu kierowcy, po stronie, po której nastąpiło przekroczenie. W wyniku
ostrzeżenia przez lewy lub prawy generator drgań kierowca może skorygować obrany
tor jazdy. Układ ten można włączyć / wyłączyć przy pomocy sterowania umieszczonego
na tablicy rozdzielczej. W przypadku zadziałania tego układu kierowca może
wcześniej wykonać odpowiedni manewr umożliwiający pełne zapanowanie nad samochodem, w niczym nie przeszkadzając pasażerom. Rozwiązanie to jest całkowita nowością i w znaczący sposób wpływa na poprawę bezpieczeństwa, należąc do grupy wynalazków zapobiegających rozkojarzeniu, chwilowej utracie koncentracji przez kierowcę.Dwufunkcyjne ksenonowe reflektory kierunkowe
W C4 mogą być również zamontowane, wciąż rzadkie w tym segmencie samochodów,
dwufunkcyjne ksenonowe reflektory kierunkowe (dla świateł mijania i drogowych).
Podczas pokonywania zakrętu wiązka światła kierowana jest w stronę wewnętrznego
łuku zakrętu, oświetlając przestrzeń znajdującą się wcześniej w polu cienia, przy
kącie skrętu mogącym dochodzić do 15º (8º dla reflektora po zewnętrznej stronie
zakrętu i aż do 15º dla reflektora po wewnętrznej stronie zakrętu).Reflektory te podążają za ukształtowaniem drogi i na zakrętach umożliwiają dużo wcześniejsze zauważenie pozostałych użytkowników drogi lub ewentualnych przeszkód. Jest to bardzo ważny czynnik bezpieczeństwa, mając na uwadze fakt, że przy prędkości 110
km/h, w czasie 1 sekundy samochód pokonuje odległość przekraczającą 30 metrów.
Sterowanie tej funkcji, która pamięta jeszcze czasy legendarnego Citroena DS, pierwotnie odbywało się na drodze czysto mechanicznej, teraz natomiast jest całkowicie elektroniczne. Możliwość zmiany kierunku wiązki światła sprawia, że jakość oświetlenia wynikająca z zastosowania dwufunkcyjnych żarówek ksenonowych, lamp wyładowczych zapalanych w przypadku włączenia świateł mijania i świateł drogowych, jest jeszcze wyższa.C4 oferuje również prawdziwą pomoc podczas parkowania samochodu, w wyniku
zamontowania układu wspomagania parkowania przodem, uzupełniającego układ
wspomagania parkowania tyłem. Działanie czujników przednich jest takie samo, jak czujników tylnych. Cztery czujniki umieszczone w pasie zderzaka informują kierowcę o obecności przeszkody znajdującej się w ich polu wykrywania, gdy prędkość samochodu nie przekracza ok. 10 km/h. W zależności od położenia przeszkody, w miarę zbliżania się do niej samochodu, częstotliwość emitowanego sygnału dźwiękowego ulega zmianie. Gdy samochód znajduje się w odległości kilku centymetrów od przeszkody, dświęk staje się ciągły.Układ ten umożliwia ponadto wyświetlenie odległości od przeszkody z przodu lub
z tyłu samochodu. Na ekranie wielofunkcyjnym wyświetlana jest sylwetka samochodu
i sześć stref wykrywania. Funkcję wspomagania parkowania można wyłączyć przy
pomocy przełącznika umieszczonego na tablicy rozdzielczej.Tempomat
Regulator i ogranicznik prędkości uzupełniają powyższe nowości z zakresu komfortu
i bezpieczeństwa. Regulator prędkości umożliwia utrzymywanie zaprogramowanej prędkości samochodu bez konieczności naciskania na pedał przyspieszenia.Ogranicznik prędkości umożliwia ustawienie maksymalnej prędkości, która będzie
utrzymywana niezależnie od położenia pedału przyspieszenia. Gdy kierowca chce
chwilowo przekroczyć tę prędkość, wystarczy, aby wcisnął pedał przyspieszenia,
przekraczając punkt oporu, który występuje w skrajnym położeniu pedału przyspieszenia. Ustawienie przez kierowcę prędkości zadanej dla regulatora lub ogranicznika prędkości jest bardzo proste. W tym celu wystarczy skorzystać ze sterowania umieszczonego na kole kierownicy z wbudowanym centralnie zespołem sterującym. Kierowca może wówczas odczytać z przezroczystego zestawu wskaźników zaprogramowaną prędkość oraz stan (właczony/wyłaczony) poszczególnych systemów.Alarm zbyt niskiego ciśnienia powietrza w oponach
Układ ten występował już wcześniej w modelach C5 oraz C8, a obecnie uzupełnia
układy bezpieczeństwa zamontowane w C4. Układ ten mierzy ciśnienie powietrza
we wszystkich czterech kołach.Każde koło wyposażone jest w czujnik ciśnienia powietrza i nadajnik, który przekazuje informacje do centralnego kalkulatora. Gdy ciśnienie w jednej z opon spadnie poniżej wcześniej zaprogramowanego progu, kierowca zostaje o tym natychmiast poinformowany przez wyświetlenie odpowiedniej
informacji na ekranie wielofunkcyjnym oraz włączenie sygnału dźwiękowego (w przypadku przebicia opony, oprócz tych ostrzeżeń dodatkowo włączona zostaje lampka
kontrolna „Stop”). Układ ten umożliwia wykrycie zbyt niskiego ciśnienia powietrza,
które mogłoby wpłynąć na stabilność samochodu i bezpieczeństwo jadących w nim
osób. Poza względami bezpieczeństwa, rezultatem stałej kontroli ciśnienia i ewentualnej
informacji o konieczności uzupełnienia powietrza w oponach jest zmniejszenie hałasu
wytwarzanego przez opony, zużycia paliwa i zużycia opon.Zwiększona ochrona przed kradzieżą i włamaniem
Model C4 został znakomicie zabezpieczony przed kradzieżą i włamaniem dzięki zamontowaniu w nim między innymi następujących elementów wyposażenia:
- szyby boczne wielowarstwowe chroniące pasażerów oraz przedmioty znajdujące
się w samochodzie, - elektroniczny układ blokady rozruchu z transponderem,
- elektryczny zamek bagażnika, którego nie można otworzyć przy pomocy haków,
- jedna śruba przeciwkradzieżowa na każdym kole z obręczą z lekkiego stopu,
- automatyczne blokowanie samochodu po 30 sekundach od jego odblokowania,
jeżeli żadne z drzwi nie zostały otwarte, - automatyczne blokowanie drzwi i bagażnika, natychmiast po ruszeniu z miejsca.
- nowa konstrukcja elektronicznych zabezpieczeń immobilizera
Najnowsze komentarze